zondag 31 mei 2020

31-05-2020: Een exotische dakterrasgast deel 2 plus Krooneend

Een Izabeltortel op het dak van de buurvrouw
Na gisteren had ik begrijpelijkerwijs weer veel zin gekregen in dakterrasvogelen. Vanmorgen had ik me net geïnstalleerd, fototoestel bij de hand, kopje koffie binnen handbereik, toen ik een duifje opmerkte dat stil op het dak van de buurvrouw zat. Een Turkse Tortel, dacht ik in eerste instantie, want daar leek hij sprekend op. Maar er was iets geks. De vogel leek wat kleiner en slanker en gedroeg zich niet zoals alle andere TuTo's. Hij negeerde de fanatiek zingende Turkse Tortel die 10 meter verderop zat en die negeerde hem. En na een paar minuten begon ons duifje te zingen. Dat was een compleet ander liedje dan de TuTo voortbrengt, en ik was er intussen behoorlijk zeker van dat het een Lachduifje o.i.d. moest zijn. Een check van het geluid bracht uitkomst: inderdaad een Lachduif, of beter: een Izabeltortel (African Collared Dove). Je zou bijna denken dat iemand hier zijn volière heeft open gezet. Een paar dagen geleden een Zebravink en nu deze tortel. Later op de dag bleek het diertje erg tam te zijn. Hij kwam bij ons op het hek zitten en je kon er zo naast gaan staan. Ik heb maar weer wat vogelzaad gestrooid.
's Middags zag ik dat er een Krooneend was gezien bij Lappenheide. Dus ging ik er even op af. Ter plaatse zag ik echter niets dat op een Krooneend leek, al zaten er ver weg op de zandplaat nog wel wat eenden die ik met de kijker niet allemaal goed kon zien. Voor de zekerheid maakte ik een paar foto's, en zie: thuisgekomen bleek de Krooneend daar wel degelijk op te staan.
Het was kortom weer een apart vogeldagje in Leerdam...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten