vrijdag 15 mei 2020

15-05-2020: Fietsen en fotograferen

Kluut, Lappenheide
Het is half mei en de meeste zichtbare trek hebben we wel gehad. Ook komt de wind de laatste dagen uit noordelijke richtingen, wat ook al niet meehelpt. Daarom heb ik trektelpost Dakterras maar gelaten voor wat het is en ben ik 's morgens gaan fietsen, in een poging nog wat late aankomers te vinden, lekker te fotograferen en gewoon te genieten. Woensdag ben ik naar Kedichem gefietst, want op die route had ik vorig jaar een Spotvogel bij een boerderij. En jawel, ook nu vond ik er een, al zat hij wel wat ver van de weg te zingen. Een ander hoogtepunt was een fraaie Purperreiger die zich nu eens mooi liet fotograferen.
Purperreiger bij Kedichem
Gisteren bezocht ik eerst Asperen, waar de dag ervoor een Wielewaal was gehoord, en ik vond dat een reserve-wielewaal geen kwaad kon, gezien het gedoe rond de Leerdamse Wielewalen. Maar helaas, die was er niet. Vervolgens naar Acquoysemeer gefietst en via de Diefdijk weer terug, maar erg succesvol was dat tochtje niet. Op nog een Spotvogel na, ditmaal bij Lappenheide.
Vandaag ben ik weer eens de Nieuwe Zuiderlingedijk af gereden. Ik wilde checken hoe het met de Raven was, maar blijkbaar zijn de jongen al uitgevlogen, want er was geen spoor van de vogels te bekennen. Ook de Zomertortel was afwezig of hield zich stil. Toch heeft dit plekje altijd iets leuks in petto, en vandaag was dat een Appelvink!
Kleine Karekiet in het riet, Heukelum
Ook leuk waren twee Purperreigers, een stuk of zes Zwarte Sterns bij de vlotjes op de Linge en een fraaie Grauwe Vliegenvanger nabij Heukelum. Op de terugweg bezocht ik Lappenheide nog even. Het is een trieste zaak daar. De nieuwe eigenaar laat de plas langzaam leeglopen en iedere keer als ik er kom staat er minder water en zijn er minder vogels. Nu kon ik er nog een Kluut fotograferen, maar als het zo doorgaat staat de boel over een maand of zo helemaal droog. En dat is doodzonde.
Een mooie man Krakeend, Heukelum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten