zondag 17 mei 2020

17-05-2020: Steltkluut!

Vanmorgen zaten Cilja en ik net heerlijk van ons zondagse, uitgebreide ontbijt te genieten, toen er op de Vijfheerenlanden-app een Steltkluut bij Everdingen werd gemeld. En zoals ik al eerder schreef, de meeste min of meer normale regionale vogelsoorten staan weer op de jaarlijst en het komt er nu op aan om de meer bijzondere soorten te vinden of te twitchen. Nu greep ik onlangs al net naast de Grote Karekiet, oké, geen ramp, dat soort dingen gebeurt nu eenmaal. Gisteren ben ik op de melding van een roepende Kwartel af geweest, maar op de aangegeven plek trof ik slechts gemillimeterde, platgespoten, oranje weilanden aan voor zover het oog reikte, dus ik schatte de kans als nihil in dat daar ergens een Kwartel rondliep en ben direct weer huiswaarts gegaan. Kortom, ik was wel toe aan een lekkere soort en stapte na het ontbijt op de fiets en zette koers naar Everdingen. En jawel, vandaag had ik geluk. De vogel zat weliswaar lastig, en ik moest het hele pad aflopen om de vogel, die ook nog eens ver weg zat, te kunnen zien, maar toen kon ik dan ook genieten van die elegante langpotige schoonheid die de Steltkluut is. Veel tijd had ik niet, dus na een kwartiertje kijken ben ik weer huiswaarts gegaan, een fijne jaarsoort rijker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten