woensdag 20 mei 2020

20-05-2020: Bijeneter over het dakterras!

Dit is niet dé Bijeneter, maar een die ik ooit in Israël fotografeerde. Even om te laten zien hoe mooi ze zijn!
Gisteren schreef ik nog dat ik zat te wachten op een Bijeneter, en schreef er heel realistisch bij dat ik daarmee hoog inzette. Hoe snel kan het gaan. Vanmorgen om kwart voor elf gingen Cilja en ik even een kop koffie drinken op het dakterras. Zoals altijd neem ik dan mijn kijker mee. Ik had nog geen slok koffie genomen toen ik vanuit het zuiden een vogel aan zag komen die in een rechte lijn naar het noorden vloog. Een gek ding, registreerde ik, geen Gierzwaluw, een lijsterachtige dan? Nee, klopt niet. Kijker erop en BAM! Bijeneter! Omdat de vogel vrij laag en onder goed licht  vloog, waren de kenmerken prima te zien: het kenmerkende silhouet met een relatief korte kop en lange staart met verlengde middelste staartpennen, de puntige vleugels, de blauwe onderzijde en de oranjebruine ondervleugels. De hele waarneming duurde slechts enkele seconden, maar het was genoeg voor mij om in (volgens Cilja te luidruchtig) gejuich uit te barsten! De Bijeneter was overigens een nieuwe regiosoort, een nieuwe dakterrassoort, soort nummer 103 op mijn dakterraslijst van 2020, en pas mijn tweede waarneming ooit in Nederland van deze soort, waarmee ik traditioneel altijd nogal pech had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten