zondag 24 mei 2020

24-05-2020: Een exotische dakterrasgast

Het vrouwtje Zebravink
Vanmorgen vroeg zat ik op het dakterras vogels te kijken, toen er ineens een kleine, lichte, vreemd aandoende vogel het terras op vloog en op de rand van een bloempot ging zitten. Wat heb ik nu weer aan mijn fiets hangen, dacht ik. Toen liet het vogeltje een nasaal, beetje trompetterend roepje horen dat ik direct herkende: een Zebravink! Als jongetje, toen ik ook al gek was op vogels, had ik ze in mijn volière. Dat was voor de tijd dat ik me realiseerde dat vogels in de vrije natuur thuishoren, en niet in kooien. Later, in de jaren negentig, heb ik ze in het wild mogen zien in Australië. Maar goed, het vogeltje dat vlakbij me was geland bleek dus een vrouwtje Zebravink te zijn, en ze begon gezellig tussen en in de plantenbakken iets te eten bij elkaar te scharrelen. Ik maakte wat foto's en liep toen gauw naar binnen, pakte de pot met vogelzaad en strooide wat voor haar op het terras. Na een minuut of 10 vloog mevrouw op en verdween in een boom aan de overkant. Ik zou het niet erg vinden als ze nog eens terugkomt. Eten genoeg op ons dakterras!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten