vrijdag 8 mei 2020

08-05-2020: Late arrivals en uiltje overdag

Ransuil!
Gisteravond was de Leerdamse Wielewaal weer gemeld die vorig jaar ook al langs de Lingedijk zat, dus vanmorgen in alle vroegte ging ik een kijkje nemen. Wat bleek? Er zongen TWEE Wielewalen, een wat verder weg en de ander erg dichtbij. Maar Wielewalen zijn gluiperds, en ook na een flinke tijd wachten lieten ze zich niet zien. Ik besloot nog even het dijkje naar het kasteelbos van Heukelum af te rijden om te zien of de Bosrietzanger er misschien alweer was. Ik was nauwelijks het dijkje op gereden toen ik een bruine vlek in een struik zag zitten. Een uil! Het bleek een Ransuil te zijn die gepest werd door een aantal zangvogeltjes. Hij bleef gelukkig een tijdje goed zitten, zodat ik wat foto's kon maken. Nu was ik dit jaar toch al niet slecht bedeeld met Ransuilen, maar zo'n vogel die je plompverloren overdag tegen het lijf loopt is toch wel het leukst. Even later vond ik ook nog mijn eerste Bosrietzanger van het jaar 2020, en toen ik weer thuis was vloog dakterrassoort nummer 100 van dit jaar over ons huis in de vorm van twee Bergeenden. Kortom: een lekker ochtendje!

2 opmerkingen: