woensdag 27 mei 2020

27-05-2020: Update dakterras

Blauwe Reiger in de haven van Leerdam
Wie dacht dat het nu toch wel een keer over zou zijn met al die leuke soorten op trektelpost Dakterras, heeft het mis. Twee nachten geleden maakte Cilja me om kwart over één wakker met de mededeling dat ze net de Bosuil  had horen zingen! En even later hoorde ik hem ook. Dat was lang geleden, maar nu zong hij een aantal malen vanuit de bomen tegenover ons dakterras, en naar alle waarschijnlijkheid hoorden we ook zijn vrouwtje. Een fijne jaarsoort! En vanmorgen zat ik weer vroeg op mijn post. Het leek weinig te worden, maar ineens was daar een prachtige Wespendief die laag, langzaam flappend en glijdend en getreiterd door een Zwarte Kraai, naar het noorden vloog. Ik kreeg hem jammer genoeg net niet op de foto.
Verder komen er de laatste dagen nogal eens Purperreigers en Boomvalken langs, ook vanochtend weer. De Gierzwaluwen nemen duidelijk nog in aantal toe: gisteren telde ik er 29 boven de haven, en het is zeker dat er ook weer een paar onder onze dakpannen broedt. Verder doen twee Koekoeken enorm hun best om gehoord en gezien te worden en zit er alweer een tijdje een Grasmus te zingen in de struiken langs de haven. Kortom: het is nog niet gedaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten