dinsdag 26 mei 2020

26-05-2020: Rondje Zouweboezem

Roek, Leerdam
Vanmorgen vroeg eerst twee uur op het dakterras vogels zitten kijken, maar alleen de usual suspects lieten zich zien en horen vandaag. Wat overigens ook gewoon hartstikke leuk is. Na het ontbijt besloten Cilja en ik even met hondje Chico naar de Zouweboezem te rijden. Ik hoopte daar vooral de Kokardezaagbek te scoren, die nog een nieuwe regiosoort zou zijn. Of de Roerdomp, altijd een zeer fijne jaarsoort. Beide soorten zag ik echter niet. Wel zag ik bij het kijkscherm een van de aanwezige Steltkluten, altijd erg leuk natuurlijk. En we zagen de Zouwe-specialiteiten, zoals Purperreiger, Zwarte Stern, Bruine Kiekendief, zelfs een Cetti's Zanger kwam fraai in beeld. De Snor liet zich horen, en dat gold ook voor de meer normale rietvogeltjes. En ik zag nog een mooie Smaragdlibel, en samen zagen we een Atalanta. Maar het was erg druk in de Zouwe, en erg warm, het vlondertje bij de Zwarte Sterns stond bomvol en het bankje dat altijd zo lekker beschut beneden aan het pad stond is weggehaald om ons volstrekt onbegrijpelijke redenen. We hielden het daarom vrij snel weer voor gezien.
Bewijsplaatje Steltkluut

Geen opmerkingen:

Een reactie posten