dinsdag 9 juni 2020

09-06-2020: Zoeken naar de Struikrietzanger

Sfeerplaatje van zingende Gekraagde Roodstaart in de regen
Nog steeds zit ik iedere ochtend op trektelpost Dakterras, hoewel de trek wel zo'n beetje over is. Toch leverde het me laatst nog een overvliegende Kruisbek op, een aangename jaarsoort. En ach, er is eigenlijk elke dag wel iets leuks te zien, de ene keer vliegt er een Boomvalk over, de andere keer een Zwartkopmeeuw en dan weer een IJsvogel of een Purperreiger. En anders zijn er altijd nog de immer onderhoudende Gierzwaluwen met hun capriolen.
Maar vandaag had ik een ander plannetje. Er is momenteel een invasie van Struikrietzangers gaande in Nederland, er zijn er al zeker 20 gevonden dit voorjaar. En wat zou leuker zijn dan er zelf eentje vinden langs de Nieuwe Zuiderlingedijk? Dus stapte ik om halfzes al op de fiets en peddelde in de druilerige regen de dijk langs, waar geheel volgens verwachting geen Struikrietzanger zich liet horen.
De Kleine Plevier wordt niet vrolijk van de situatie bij (het leeglopende) Lappenheide...
Wel waren zo'n beetje alle normalere riet- en struikenvogels present. Toen ik bij het Ravenbosje arriveerde ging het harder regenen en ik schuilde even onder de bomen bij de ingang van het bosje. Daar zong een fanatieke Spotvogel, altijd leuk. En hé, wat is dat? Jawel, daar zong een heuse Gekraagde Roodstaart, een soort die ik al jaren niet meer in de streek had waargenomen. Even later kwam het fraaie beestje in beeld ook, zij het ver weg, bovenin de kale staken. Een fijne jaarsoort! Toen het wat droger werd fietste ik verder en keek een tijdje naar de Zwarte Sterns die aan het broeden zijn op de vlotjes in de Lingebocht. Op de Grauwe Vliegenplek in Heukelum was de Grauwe Vlieg aanwezig, en op een paal in het land zat een Grutto. Op de terugweg vond ik nog een paar Roodborsttapuiten, en bij Lappenheide wordt het almaar droger en dus triester. Ik fotografeerde nog een Kluut en een Kleine Plevier, en toen was het tijd om huiswaarts te gaan.
Kluut bij Lappenheide. Nog wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten