zondag 28 april 2019

28-04-2019: De eerste Gierzwaluwen

Mannetje Vink te Acquoy.
Het weer viel vanmorgen mee: in plaats van de buien met kans op hagel en onweer was het droog en rustig weer. Daarom besloot ik nog even op pad te gaan. Bij Lappenheide zaten de intussen gewoon geworden soortjes, inclusief nog steeds drie Oeverlopers (waarvan er weer een op de foto wilde), tien Kluten, twee Scholeksters, broedende Kieviten, Kleine Plevieren, Tureluurs, een Bruine Kiekendief met prooi, de Cetti's Zanger en de Kleine Karekiet en een zingende Grasmus, die ook wel wilde poseren.
Grasmus tussen Koolzaad en Fluitenkruid.
Na een tijdje kijken en fotograferen fietste ik verder. Langs de Langendijk hoorde ik opnieuw een zingende Tuinfluiter, en ook de Koekoek liet zich horen. Twee ruziënde Vinkenmannen hadden mij niet in de gaten en zodoende kon ik een paar aardige plaatjes van ze schieten.
Ik besloot nog even door het achterland van Asperen te fietsen, waar ik in het verleden ook weleens leuke soorten had (zoals Tapuit en Paapje). Deze keer zag ik boven een plas langs de Nieuwe Zuiderlingedijk een wolk zwaluwen vliegen, met vooral Boeren- en Huiszwaluwen, maar ook minimaal vier Gierzwaluwen! Zoals de trouwe lezer van deze blog ongetwijfeld weet, is de Gierzwaluw mijn favoriete zomervogel, dus mijn dag kon niet meer kapot.
Oeverloper bij Lappenheide.
Hoewel het landschap er - eigenlijk in tegenstelling tot wat ik verwachtte - heel aardig uitzag, qua bloemrijke weiden, was er verder niet zoveel te zien, op een jodelende Wulp en twee Grutto's na dan. Op de terugweg vond ik nog wat bloeiende plantjes, zoals Rode - en Witte Klaver, Grote Klaproos, Akkerhoornbloem, Kruipende Boterbloem en Gewone Duivenkervel.
Vink.
En nog en keer de Grasmus, maar nu zingend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten