dinsdag 2 april 2019

02-04-2019: Zwarte Roodstaart

Witte Kwikstaart bij Lappenheide.
Er was voor vandaag slecht weer voorspeld, maar zie: vanmorgen scheen de zon en leek nog niets erop te wijzen dat er buien met onweer, hagel en zware windstoten in aantocht waren. Dus pakte ik mijn spullen en fietste even naar Lappenheide. Daar was niet veel veranderd ten opzichte van de vorige keren. Het aantal Grutto's neemt af, de Kluten waren weer verdwenen, maar deze keer waren er wel maar liefst zes Kleine Plevieren aanwezig. De Blauwborst liet zich even zien en horen en de Cetti's Zanger zong, terwijl de Ooievaars op het nest klepperden. Een zingende Boerenzwaluw, Zwartkop en meerdere Tjiftjaffen maakten dat ik, in combinatie met de aangename temperatuur, een echt lentegevoel kreeg.
Tureluur bij Lappenheide.
Een Tureluur en een Witte Kwikstaart lieten zich fotograferen, en ook deed ik een poging op een paar Tafeleenden, maar die bleven te ver weg op het water. Na een uurtje besloot ik nog even naar het industrieterrein van Leerdam te gaan, want gisteren was daar de eerste Zwarte Roodstaart weer gehoord. Aanvankelijk fietste ik een beetje zinloos in de rondte zonder iets te horen. Maar na een tijdje was daar ineens het onmiskenbare knarsende zangetje van de Zwarte Roodstaart. Helaas liet hij zich niet zien, maar toen ik bijna het terrein af was, onderweg naar huis, hoorde ik er ineens nog een en deze liet zich wel mooi zien, en zelfs fotograferen.
Mannetje Zwarte Roodstaart, industrieterrein Leerdam.

2 opmerkingen: