zondag 21 april 2019

21-04-2019: Zomervogels stromen binnen

Kievit bij Lappenheide.
Vanmorgen vroeg zat ik alweer op het dakterras om de vogeltrek te checken, en het duurde niet lang voordat ik in de verte 'onze' Koekoek hoorde. Rond deze tijd horen we hem altijd 's morgens vroeg vanuit onze slaapkamer, en het is fijn dat hij de lange reis vanuit Afrika weer goed heeft doorstaan.
Na ons uitgebreide Paasontbijt besloot ik nog even de Nieuwe Zuiderlingedijk op te fietsen. Het eerste wat opviel is dat er nu veel Oranjetipjes vliegen; ik telde vandaag minstens 12 mannetjes. Ook waren er drie Dagpauwogen, een Citroenvlinder en veel witjes actief.
Toen ik op het tweede deel van de dijk was aangekomen, meende ik een Grasmus te horen, dus ik stopte even. De al dan niet vermeende Grasmus zweeg verder, maar wel hoorde ik mijn eerste Kleine Karekiet vanuit het riet brabbelen. Ook leuk! Een Nachtegaal zong nu ook op z'n vaste stekkie achteraan de dijk, en ook die van eergister was nog aanwezig. Met de Grasmus kwam het nog helemaal goed toen ik naar het Ravenbosje fietste, want een exemplaar liet zich fraai horen en - na even wachten - ook zien. Meneer of mevrouw de Raaf kwam direct uit het bosje en ging naar me zitten kijken toen ik er vlakbij even stopte. Dat zit dus wel snor met het broedsel.
Op de terugweg fietste ik nog even langs Lappenheide, waar nog een leuke verrassing wachtte: er stapte namelijk een Bosruiter rond, die zich ook nog liet fotograferen. Weliswaar van enige afstand, maar het waren mijn eerste Bosruiterfoto's ooit en deze soort zie ik sowieso maar weinig bij ons in de streek, dus mij hoor je niet klagen. Verder waren er acht Kluten, twee Kleine Plevieren, een vrouw Bruine Kiekendief en twee Visdieven aanwezig.
Bosruiter bij Lappenheide.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten