vrijdag 19 april 2019

19-04-2019: Voorjaarstrek losgebarsten

Mannetje Kuifeend bij Lappenheide.
Na een koude start van april met overwegend noordoostenwind is het weer sinds enkele dagen helemaal omgedraaid: de wind waait uit het oosten en het is warm, zonnig voorjaarsweer. Dat betekent dat de voorjaarstrek, die enige achterstand had opgelopen, nu volop is losgebarsten. De afgelopen dagen had ik vanaf ons dakterras al overtrekkende Graspiepers, Boeren- en Oeverzwaluwen, een Boompieper, en bovendien zijn de Visdiefjes weer gearriveerd. Hoogste tijd dus om de Nieuwe Zuiderlingedijk eens te gaan verkennen, 's morgens vroeg, want dan zingen de vogels het fanatiekst.
Om half zeven vanmorgen fietste ik weg, en tegenover De Oude Horn keek ik even in een zijtak van de Linge, waar prompt een IJsvogel over kwam vliegen. Jaarsoort nummer 1! Eenmaal op de Nieuwe Zuiderlingedijk ging het hard: bij het eerste rietveld hoorde ik al een Sprinkhaanzanger (later nog minimaal twee) en een Snor, die na een jaar te hebben overgeslagen blijkbaar weer op z'n oude stek is teruggekeerd. Ook vloog er een man Bruine Kiekendief voorbij.
Vlak voor de autoweg stopte ik omdat ik een Blauwborst hoorde zingen, maar even later bleek dat er ook een Nachtegaal zong! Heerlijk dat die er ook weer is.
Meneer de Raaf en ik namen elkaar eens goed op.
Op het tweede deel van de dijk hinnikte een Dodaars, en na een kleine omweg via Heukelum kwam ik bij het bankje aan de Linge, waar ik na korte tijd een Purperreiger zag landen, die zich een tijdje leuk liet bekijken. Ook kwam er een Zwarte Stern aangevlogen, die ongetwijfeld licht teleurgesteld was dat de vlotjes er nog niet liggen.
Ik fietste door naar het Ravenbosje en was er niet erg gerust op dat die er nog zouden zitten, na de toestand met de omgezaagde bomen daar. Maar mijn vrees was niet terecht: bij aankomst vloog er al een Raaf op van het aangrenzende weiland en verdween achter het bosje. Een tijdje later keerde de vogel terug, ging op een tak zitten en we bekeken elkaar eens goed. 'Wie is toch die snuiter die elke keer naar ons komt kijken?' moet hij gedacht hebben.
Ten slotte reed ik nog even langs Lappenheide, waar een stuk of acht Kluten, vier Kleine Plevieren en mijn eerste Oeverloper van 2019 aanwezig waren.
En zo was het een heerlijk ochtendje geworden met fraai weer en zeven jaarsoorten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten