maandag 1 april 2019

01-04-2019: Nieuwe regiosoort: de Krooneend!

Futenpaar op de Zouwe.
Er zit al een aantal weken een paartje Krooneenden in het Zouweboezemgebied, en dat zou nog een nieuwe soort voor de regio Vijfheerenlanden voor mij zijn. Ik had met Cilja afgesproken dat we er eerdaags even naartoe zouden rijden, en vandaag was het weer heel aardig weer, dus gingen we er op af. Nog voordat we het parkeerplaatsje aan de Driemolensweg bereikten, zagen we een grote groep meeuwen zitten op een weiland in polder Lakerveld, en dus stopten we even om te kijken of er nog iets leuks tussen zat. En jawel, het duurde niet lang voordat ik een tweede zomerkleed Zwartkopmeeuw ontdekte! Dat was leuk, pas mijn tweede voor de regio na die eerste, hele snelle van onlangs bij Lappenheide. Deze liet zich gelukkig langduriger bekijken en ook fotografisch vastleggen.
Tweede zomerkleed Zwartkopmeeuw.
Daarna parkeerden we de auto en liepen samen naar de molen, genietend van onder meer Futen, Grote Canadese Ganzen en vijf Buizerden die tegelijk aan de hemel zweefden. Cilja ging bij de molen op een bankje aan het water zitten en ik liep verder over een onverhard paadje naar het plasje waarop de Krooneenden zich moesten bevinden. Het was even een stukje lopen, maar dan heb je ook wat: toen ik de goeie plas eenmaal had gevonden, waren ook de Krooneenden snel in de pocket. Ze zaten helaas onder tegenlicht, zodat de foto's niet geweldig zijn geworden, maar vooruit, in ieder geval zijn het redelijke bewijsplaatjes.
Het Krooneendenpaar.
Nadat ik een tijdje had genoten van het eendenpaar en ik zo goed en zo kwaad als het ging wat foto's van ze had gemaakt, liep ik terug naar Cilja. Onderweg kwam ik een groep van zo'n veertig Wulpen tegen, Kieviten en Grutto's baltsten in de polder en eenmaal weer op het verharde pad zweefde er een paar Bruine Kiekendieven voorbij. Intussen zongen onder meer Cetti's Zanger, Fitis en Tjiftjaf en die laatste liet zich ook nog aardig en van heel dichtbij fotograferen. Op de terugweg zagen we nog een paar Futen die alweer piepkleine jongen hadden die gezellig op moeders rug mee voeren. Altijd een ontzettend leuk gezicht. En zo was het een heerlijk uitstapje geworden.
Tjiftjaf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten