zaterdag 30 maart 2019

30-03-2019: Fitis en Boerenzwaluw gearriveerd

Waterhoen, altijd schuw en best lastig te fotograferen.
Het is vandaag heerlijk, lenteachtig weer, dus vanmorgen maar weer de fiets gepakt en gaan vogelen. Gisteren zat er een Papegaaiduiker in een slootje in Dordrecht, daar wilde ik eigenlijk op af, maar vanmorgen las ik dat de vogel er slecht aan toe is en is overgebracht naar de vogelopvang. Beter voor het beestje. Een Indigogors te Purmerend was ook niet echt een optie, want die blijkt te zijn geringd. Dus dan maar weer lekker vogelen in de eigen regio!
Vlakbij Lappenheide zwom er een Dodaars op de Linge, en bij Lappenheide zelf zaten de beide Ooievaars op het nest, zong de Cetti's Zanger van zeer dichtbij (maar liet zich niettemin niet zien), was het Zwartkopje nog aanwezig, alsmede de gebruikelijke eenden en steltjes van de laatste tijd, waaronder drie Kluten, drie Kleine Plevieren, twee Tureluurs en elf Grutto's.
Langs de Nieuwe Zuiderlingedijk ter hoogte van Asperen hoorde ik mijn tweede Rietzanger van het jaar uitgebreid zingen, alsmede meerdere Cetti's Zangers, die zo onderhand wel erg talrijk worden in de streek. Pas op het tweede deel van de Nieuwe Zuiderlingedijk volgde er een jaarsoort: een zingende Fitis! Dat was leuk. Ook de Dodaarsjes hier lieten zich horen.
Tot mijn verbijstering zag ik dat er bomen gekapt zijn in het Ravenbosje. Zeker 10-15 vooral dunnere bomen liggen omver. Een van de Raven riep nog vanuit de hoge boom aan de dijk en vloog toen een andere kant op. Ik hoop dat de Raven zich door deze verstoring niet laten wegjagen, maar ik vrees het ergste. Thuis heb ik direct een klacht ingediend bij de gemeente West Betuwe en dringend verzocht de kapwerkzaamheden onmiddellijk te beëindigen, want het is sowieso verboden om bomen te kappen in het broedseizoen. Of het iets aanhaalt weet ik niet. Ik heb wat dat betreft weinig goede ervaringen met die gemeenten hier in de streek. Ik hoop het, en anders is het ongetwijfeld over met de broedpoging van de Raven, als dat nu al niet het geval is.
Grauwe Gans bij Lappenheide, altijd een dankbaar model.
Balend fietste ik terug naar Lappenheide. Ik had er even helemaal geen zin meer in. Ik keek nog een tijdje bij de plas, waar niets veranderd was, en deed nog een poging om de Heikikkers te fotograferen, tijdens welke mijn eerste Boerenzwaluw van 2019 zingend kwam overvliegen! Dat gaf deze vogelaar weer moed en in het Heikikkerslootje ontdekte ik nu ook zeker vijf Gewone Padden.
Heikikker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten