zondag 24 maart 2019

24-03-2019: De eerste Rietzanger en Bruine Kiek

De Wilde Eenden zijn op hun mooist momenteel!
De zon scheen vanmorgen en er stond niet veel wind, dus na ons uitgebreide zondagse ontbijt stapte ik maar weer eens op de fiets. Bij Lappenheide aangekomen was het eerste wat ik hoorde een Rietzanger! De vogel bleef weliswaar in het riet en liet zich niet zien, maar de zang is natuurlijk onmiskenbaar. Tegelijkertijd zong er aan de andere kant van het rietcomplexje een Blauwborst en die liet zich, na enig wachten, uiteindelijk wel zien.
Op en bij de plas zaten vandaag drie Kleine Plevieren, vier Scholeksters, twee Tureluurs, zo'n dertig Grutto's en nog wat Kieviten, dit afgezien van de normale eendensoorten en de ganzen. Een man Sperwer die over kwam vliegen was erg leuk.
Ik wachtte een tijdje of er nog iets zou gebeuren, of dat een vogel zich leuk zou willen laten fotograferen, maar alles zat weer ver weg, dus na een tijdje besloot ik door te fietsen. In Acquoy vond ik bloeiend Maarts Viooltje, maar qua vogels werd het pas weer leuk toen ik de Nieuwe Zuiderlingedijk op fietste en direct mijn eerste twee Bruine Kiekendieven van 2019 zag zweven, een paartje. Er zong hier ook een Cetti's Zanger en een groep van 37 Aalscholvers vloog hoog over naar het noorden.
Witte Kwikstaart bij Lappenheide.
Ik besloot nog even door te fietsen naar de Raven, en toen ik bij het bosje was gearriveerd vloog er direct een Raaf roepend over het bosje om daar even later in te verdwijnen. Ik bleef niet lang, ik wilde eigenlijk alleen maar even vaststellen dat ze er nog zaten. Terugrijdend langs het weggetje evenwijdig aan de Nieuwe Zuiderlingedijk hoorde ik vanuit het riet twee Waterrallen roepen: leuk, alweer een jaarsoort! Een Wilde Eend liet zich aardig fotograferen hier. Ten slotte is nog vermeldenswaard dat ik vandaag mijn eerste Klein Koolwitje zag langs de dijk, en dat was mijn tweede dagvlindersoort van 2019.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten