maandag 18 maart 2019

18-03-2019: Drie lekkere soortjes

De tweede winterkleed Kraanvogel van Hellouw.
Na drie weken van regen, storm, zware windstoten, zware buien, hagel en andere meteorologische narigheid was het vandaag eindelijk - EINDELIJK - weer eens redelijk weer. Dus hopla, er op uit! Vanmorgen fietste ik eerst naar Lappenheide, want daar waren gisteren twee Zwartkopmeeuwen gezien in een groep van zo'n honderd andersoortige meeuwen. Niet dat ik veel hoop had dat die er nog zouden zitten, maar wie weet zat er wel iets anders leuks.
Als je dan zo'n klein stukje fietst als naar Lappenheide en je hoort ineens de Tjiftjaffen van alle kanten tjiffen, dan weet je dat je een flink tijdje niet buiten bent geweest. Bij Lappenheide zong er een Cetti's Zanger, dat zou wel weer eens een nieuwe kunnen zijn. Ze blijven zich maar uitbreiden. De Ooievaar zat op zijn nest en de groep Grutto's (waaronder weer minimaal één IJslandse) was aangegroeid tot naar schatting 80 exemplaren.
Mannetje Krakeend.
Ik scande de plas en hé, wat stond daar? Een Casarca! Dat is altijd een leuke jaarsoort, een die je hooguit een of twee keer per jaar ziet. Ik althans. Er stonden ook vier Kluten en evenzoveel Scholeksters. Kieviten buitelden door de lucht en een paartje Pijlstaart foerageerde op een strookje land, evenals een Witte Kwikstaart. Op het aangrenzende weiland stonden heel wat meeuwen, dus die werden uiteraard heel goed uitgeplozen, maar helaas: de groep bleek uitsluitend te bestaan uit Kok- en Stormmeeuwen. Wel zag ik aan de andere kant van de autoweg nog een grote groep in het weiland. Dus fietste ik daar maar eens naartoe.
Casarca bij Lappenheide.
Enkele honderden meeuwen, overwegend Kok- en Stormmeeuwen, foerageerden in het weiland. Gespannen tuurde ik ze allemaal af en jawel, na een tijdje had ik succes: daar zat zowaar een prachtige adult zomerkleed Zwartkopmeeuw! Helaas zat de vogel nogal ver weg, en toen ik hem eindelijk in de zoeker van de camera had, vloog de hele groep ineens op alsof ze dat onderling hadden afgesproken, en zweefde over me heen richting Lappenheide, waarna een deel van de groep uiteindelijk toch weer terugkwam. Je raadt het al: zonder Zwartkopmeeuw. Dat was jammer, maar toch: een nieuwe regiosoort zat in de tas!
Thuisgekomen checkte ik waarneming.nl of de Kraanvogel die al een aantal dagen bij Hellouw zit, vandaag al was gezien. Dat was inderdaad het geval en Cilja had wel even zin om er naartoe te rijden.
Kraanvogel.
Na slechts een kwartiertje rijden arriveerden we en zagen de vogel meteen staan, samen met twee Ooievaars, evenzoveel Grote Zilverreigers en een Blauwe Reiger. Kraantje stond vlak langs de weg, maar het produceren van aardige foto's kostte toch nog heel wat moeite. Gelukkig bleken er bij thuiskomst toch nog een paar redelijke plaatjes bij te zitten.
Zo werd het een heerlijk dagje vogelen met drie zeer aangename soorten voor de jaarlijst en een nieuwe regiosoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten