donderdag 21 maart 2019

21-03-2019: Het is lente en de Raven broeden (waarschijnlijk)!

Grauwe Ganzen-paar bij Lappenheide.
Vanmorgen was ik van plan om weer eens bij de Raven van de Nieuwe Zuiderlingedijk te gaan kijken. Zouden ze zijn gaan broeden in het bosje waar ze altijd verblijven? Maar eerst fietste ik langs Lappenheide, waar twee Ooievaars op het nest zaten, de Cetti's Zanger schetterde en verschillende Tjiftjaffen zongen. Op de plas bevond zich het normale spul, maar wel is een paar Kleine Plevieren intussen gearriveerd en zong er een Blauwborst. En verder waren er natuurlijk de Grutto's, Kieviten, Tureluurs en Scholeksters en de eendensoorten die er altijd wel zitten.
Daarna fietste ik flink door. Pas op het tweede deel van de Nieuwe Zuiderlingedijk werd het weer interessant qua vogels. Twee Dodaarsjes in zomerkleed zaten op de kleine plasjes. Even verderop hoorde ik een Kleine Bonte Specht roepen, en dat is toch een soort die ik in onze regio niet al te veel tegenkom.
Nog iets verder kwam er al een Raaf overvliegen, en die zette linea recta koers naar het bosje. Ik fietste er naartoe en vrijwel direct kwam er weer een Raaf aangevlogen, ditmaal duidelijk met voer in de bek en een volle krop. Hij verdween in het bosje, waar hij zo te horen enthousiast werd begroet door zijn partner. Even later kwam de vogel weer uit het bosje, om voedsel te gaan zoeken op het aangrenzende weiland.
Het lijkt me duidelijk: hier wordt gebroed! Bij mijn weten zou het het eerste broedgeval van Raven in onze regio zijn.
Op de terugweg fietste ik weer even langs Lappenheide, maar daar was niet veel veranderd.
Mannetje Smient bij Lappenheide.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten