zaterdag 6 april 2019

06-04-2019: Eindelijk de Kleine Burgemeester, regiosoort nr. 199

Daar is -ie dan. Eindelijk!
Zoals ik al in een eerder blog schreef, hangt er al enige tijd een Kleine Burgemeester rond in de regio. Aanvankelijk werd de vogel vooral 's avonds gezien in de uiterwaarden, maar de afgelopen week zat hij regelmatig op de 'plas met de palen' bij de A2. Eerder deze week heb ik ook weer een poging gedaan, maar die leverde wederom niets op. Nou ja, niets: een Witgat en een Kneu als jaarsoort voor de moeite. Vanmorgen werd de burg weer gemeld op de A2-plas, en nu had ik wat meer tijd, dus: erop af. Bij aankomst echter was de plas vrijwel verlaten, op twee Kleine Mantelmeeuwen na. Ik besloot geduld uit te oefenen, want de vorige keer werd de vogel tien minuten nadat ik was weggegaan weer gezien. Het duveltje. Maar ook geduld mocht niet baten, hoewel mijn eerste Oeverzwaluw, diverse Kneutjes, een Witgatje dat overvloog, een Sperwer die langs jakkerde en zingende Cetti's Zanger, Blauwborst, Fitis en Zwartkop best onderhoudend waren. Toen er na circa anderhalf uur geduld betrachten een vogelaar langskwam die meldde dat de burg al een tijdje 500 meter verderop in een weiland zat, sprong ik inwendig vloekend op de fiets en reed naar de plek des onheils, waar de vogel, geheel in lijn van de verwachting, juist was weggevlogen in onbekende richting. Naar de A2-plas, hoopte ik, en ik fietste daar weer naartoe. De plas was echter leeg. Na nog een halfuur of zo had ik er genoeg van, ik zou dat kolerebeest wel nooit te pakken krijgen. Ik pakte de fiets en ging richting huis, naar de koffie.
Maar zie. Toen ik het plasje De Waai naderde, zag ik een wit beest zitten op een soort mast bij het vuilverwerkingsbedrijf. Ik stopte, keek en... hoera! Daar zat de Kleine Burgemeester! De vogel liet zich driemaal fotograferen en dook toen naar beneden, uit het zicht. Maar ik had hem, regiosoort nummer 199 zat in de tas!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten