woensdag 1 mei 2019

01-05-2019: Gierzwaluwen weer thuis

Meneer de Raaf, voedsel zoekend in het weiland.
Zeer recent bereikte mij een vrolijk bericht over de Raven: er zou gezinsuitbreiding hebben plaatsgevonden! Dat moest ik natuurlijk zo mogelijk even met eigen ogen gaan zien. Maar laat ik bij het begin beginnen. Gister en eergisteren meldden zich namelijk nog twee jaarsoorten, beiden gehoord vanaf ons dakterras: er zit sinds enkele dagen een Braamsluiper te zingen aan de overkant van de Linge en gisteravond vloog er een Regenwulp over. Gisteren meldde zich ook de eerste Gierzwaluw boven ons dakterras, en vanmorgen waren het er al vier. Dat gaat dus de goeie kant op. Een heerlijke periode van enkele maanden mét Gierzwaluwen is weer aangebroken!
Vanmorgen fietste ik eerst naar de Raven. Niet dat ik de gezinsuitbreiding met eigen ogen heb kunnen waarnemen, maar er was ontegenzeggelijk veel reuring rond het nestbos. Een van de vogels zat constant te roepen vanuit het bosje, de ander vloog driftig heen en weer van het aangrenzende weiland, waar hij of zij voedsel vergaarde, naar het bosje en terug. Dikke kans dus dat er inderdaad iets te vieren valt. De roepende vogel zou trouwens ook heel goed een (van de) jonge vogel(s) geweest kunnen zijn.
Enfin, ik besloot niet te lang te blijven i.v.m. eventuele verstoring, want de Raven leken me nogal zenuwachtig. Wel checkte ik nog even of er misschien al een Zomertortel gearriveerd was, maar dat leek niet het geval. Aan de oever van de Linge wachtte ik een tijdje vergeefs op de Zwarte Sterns, die zich niet lieten zien hoewel de vlotjes al waren geplaatst. Dus fietste ik rustig aan terug langs de dijk, waar de Cetti's Zanger intussen alle beschikbare territoria lijkt te hebben ingenomen, waar twee Nachtegalen, een Snor, een Sprinkhaanzanger en alle andere reeds gearriveerde zomervogels-van-de-streek zich lieten horen en waar een Dodaars hinnikte en twee Grote Zilverreigers in een boom zaten te rusten op de bekende Dodaarsplek bij de kleine Blauwe Reigerkolonie.
Nog even naar Lappenheide dan. Het leuke is, dat het water dit jaar behoorlijk laag staat, zodat er een ruim assortiment aan slikjes beschikbaar is. En dat is te merken aan het steltloperbestand. De Kluten natuurlijk, die met vijf paar vertegenwoordigd zijn, de Kleine Plevieren (2 paar minimaal), Scholeksters, vele Kieviten (waarvan ik ook alweer twee jongen zag), Tureluurs, een Grutto, Oeverloper en - last but nog least - een Groenpootruiter (jaarsoort) waren aanwezig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten