woensdag 3 oktober 2012

25-04-2010: Trektelpost dakterras


Ja, ik had best zin in de Brilzee-eend die gisteren de hele dag in de Mokbaai op Texel zat, want hij is nog een nieuwe voor Nederland voor mij en het is een buitengewoon spectaculair beest, maar Texel is een noodeind weg van Leerdam en na die onmenselijke wandeling van vrijdag had ik overal spierpijn en was ik hard toe aan een dagje rust op trektelpost ‘dakterras’. Toegegeven, het is geen Breskens, maar ons dakterras lijkt een gunstige ligging te hebben want er valt heel wat te genieten in de trektijd bij goede omstandigheden. Ik ben altijd vroeg wakker, dus om zes uur zat ik al buiten. De lokale vogels werden aktief, zoals de Roeken en de Kauwen, die ‘s morgens vroeg de straten en terrassen afschuimen naar achtergelaten en gemorste etensresten.
Vooral de Kauwen komen ook bij ons op het dakterras, het brood ophalen dat we voor de vogels neerleggen. Na een halfuurtje begon het wat te trekken. De eerste van in totaal zes Gele kwikstaarten kwam over, en twee Boompiepers, gevolgd door aardig wat Graspiepers en Boerenzwaluwen en meteen al een leukerd: een mannetje Beflijster! Wat Aalscholvers en drie Wulpen volgden en een fraai groepje van twaalf Regenwulpen kwam kort daarna langs, een leuke jaarsoort. Intussen zong de lokale vogelbevolking de sterren van de hemel: Koolmees, Merel, Zwartkop, Tjiftjaf, Houtduif, Vink, Pimpelmees, Groenling, Groene specht, Turkse tortel, Grote lijster, Winterkoning, Putter, Boomkruiper, Heggenmus, Koekoek (voor het eerst dit jaar) en Rietgors (voor het allereerst vanaf ons dakterras gehoord). De lokale Scholeksters vlogen een rondje, een Kievit kwam over en drie Visdiefjes maakten hun vaste rondjes boven de Linge. De Spreeuw die tegenover ons in een wilg broedt, vloog af en aan met voedsel, een Staartmees riep, de Kleine mantelmeeuwen begonnen te vliegen en ook een Kokmeeuw kwam over. Een vrouwtje Krakeend dat langsvloog betekende mijn tweede totaal nieuwe dakterrassoort van vandaag.
Toen het wat ging opwarmen bleken de Gierzwaluwen terug te zijn! Zes giertjes vlogen rondjes boven ons dakterras en boven de haven. Dat betekent dat het voorjaar echt is begonnen. Er kwam een Ooievaar hoog over, strak naar noord, maar je weet hier nooit of het soms een lokale vogel is of een trekker. Hetzelfde geldt voor de Buizerden, waarvan ik er een stuk of drie zag overkomen vanochtend. Af en toe kwam er nog een zangvogeltje langs, een Kneu bijvoorbeeld, en in de haven zaten zoals altijd Fuut, Meerkoet, Wilde eend, Grauwe gans en Nijlgans. Een vrouwtje Huismus kwam ook even iets te eten halen op ons terras en toen … Opgewonden gekrijs van de lokale Kleine mantels betekent opletten, en jawel: daar kwam weer eens een Visarend over ons dakterras gevlogen! Je begrijpt dat ik geen spijt had van mijn dagje trektelpost dakterras. 52 vogelsoorten gescoord vandaag, vanuit mijn luie stoel op ons eigen terras. Ik heb mindere vogeldagen gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten