vrijdag 5 oktober 2012

03-05-2012: Paar uurtjes Everdingen


Rond de middag nog even op de fiets gestapt en naar de uiterwaarden van Everdingen gepeddeld. Onderweg hoorde en zag ik een keur aan zingende zomervogels, waaronder Fitis, Tjiftjaf, Grasmus, Braamsluiper, Tuinfluiter, Zwartkop, Kleine Karekiet, Rietzanger, Koekoek, Sprinkhaanzanger en Boerenzwaluw.
Ik hoopte bij de uiterwaarden nog wat jaarsoorten mee te pikken en dat lukte, want al vrij snel vond ik twee Bosruiters. Ze stonden gelukkig niet al te ver weg, zodat ik ze met mijn 15x Swarovski goed kon bekijken. Het was lekker druk met vogels in de uiterwaarden, zo stonden er vijf Lepelaars te rusten, vlogen er een stuk of tien Visdieven rond en waren er allerlei steltlopers aanwezig, zoals Kievit, Grutto, Tureluur, Regenwulp (5), Kleine Plevier, Groenpootruiter (1), Oeverloper (6), Witgat (1), de reeds genoemde Bosruiters en (na vrij lang zoeken) vond ik ook nog een Temminck's Strandloper die zich erg leuk liet bekijken.

Ook leuk waren de zwaluwen. Er vlogen veel Boertjes, maar ook twee Oeverzwaluwen, een stuk of vijf Huiszwaluwen en een tiental Gierzwaluwen rond boven de plassen. Een late man Smient had zeker nog geen zin om de lange terugreis te aanvaarden en dobberde wat rond tussen Krak-, Slob- en Bergeenden en Wintertalingen.
Toen ik een stukje om de plas heen liep vond ik nog een kleumend Klein Geaderd Witje op een grasspriet, dat zich leuk liet fotograferen. Want na een paar dagen vrij warm weer is het vandaag ineens weer bibberen en rillen geblazen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten