vrijdag 5 oktober 2012

01-06-2012: Krekelzanger en nachtvogelen in de Zouweboezem

Er zit al een aantal dagen een Krekelzanger in het Flevopark in Amsterdam en vandaag zag ik mijn kans schoon om die te bezoeken. De Krekelzanger is zo'n soort die ik nog maar eenmaal in mijn leven heb gezien, dus hij stond hoog op de verlanglijst. Na een vlot verlopen treinreis en een korte wandeling naar het Flevopark vond ik snel de goede plek en het wachten kon beginnen. Krekelzangers zingen voornamelijk 's nachts en overdag laten ze zich maar onregelmatig horen. Er arriveerden nog twee vogelaars met wie ik een praatje maakte en zie: na vijf minuten hoorde ik de Krekelzanger ineens zingen en beter nog, ik vond hem zittend in een struik, open en bloot, weliswaar ver weg, maar door de telescoop van een van de collega-vogelaars prachtig te zien. De zang klinkt als die van een cicade, op dit filmpje dat ik ter plekke opnam kun je 'm horen:

Filmpje Krekelzanger

Toen de Krekelzanger na 10 minuten weer stil werd arriveerden er juist meer vogelaars. Het was gezellig, dus ik bleef nog maar een tijdje wachten tot hij misschien nog een keer zou gaan zingen, wat pas een uur later gebeurde. Ook toen liet hij zich weer prachtig zien, bovenin een struik zittend, maar helaas te ver voor een fatsoenlijke foto.


Ik had met Christiaan afgesproken om vanavond in de Zouweboezem te gaan luisteren of we bijzondere ralletjes konden vinden, of misschien wel een Woudaap. Even over half negen liepen we het gebied in en werden verwelkomd door de lokale Cetti's Zanger, die eenmaal een riedel weggaf. De Koekoek riep en een Purperreiger vloog over. Later zouden er nog meer volgen, ook toen de zon al helemaal onder was. Een groepje Putters liet zich mooi zien, een Tuinfluiter zong, evenals een Grasmus. We installeerden ons op het platformpje bij de Zwarte Sterns. Uiteindelijk telden we 10 bezette vlotjes. Ook vloog er later, toen we nog een stuk verderop waren gelopen, nog een groepje Zwarte Sterns voorbij. Intussen verzamelden zich vele honderden Spreeuwen, eerst in één struik, die zowat uit zijn voegen barstte van de Spreeuwenlijfjes, later verspreidden ze zich over meer struiken. Het was een prachtig gezicht als de zwerm af en toe opvloog, bijvoorbeeld toen er een Ooievaar kwam overvliegen, en dan weer de struik in schoot. We hoorden vanavond twee Snorren en Kleine Karekieten bleven zingen tot we rond half twaalf weggingen. Een Blauwborst liet zich al zingend en baltsvluchtjes makend prachtig zien in het laatste daglicht. Een Bruine Kiekendief patrouilleerde af en toe boven het gebied. We liepen nog een stukje verder en hoorden drie Bosrietzangers zingen, zagen een mannetje Zwartkop en er kwamen vele Grutto's overgevlogen op weg naar hun slaapplaats. Het was opvallend dat de steltlopers ook in de duisternis nog actief waren. Zo hield een Kievit ons even voor de gek door net te doen of hij een uil was.
Het was een mooie avond, waarop we mooie dingen zagen, maar rallen of Woudaapjes zaten er niet in. Zelfs de Waterral liet zich niet horen. We vonden het geen ramp, we hadden ons prima geamuseerd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten