vrijdag 5 oktober 2012

01-05-2012: Cetti's Zanger revisited & meer


Vanmiddag nog even een rondje streek gemaakt. Opvallend was dat ik ineens overal de Kleine Karekiet hoorde, die is massaal terug. Bij Lappenheide zat nog steeds niet die zeldzame steltloper die er ooit een keer terecht gaat komen, maar wel vier Oeverlopers, een Kemphaan en het gebruikelijke spul, waaronder Kieviten met jongen. Altijd leuk om die donsballetjes al helemaal self supporting over het slik te zien struinen. Tenminste twee Kleine Plevieren lijken op het nest te zitten en dat geldt ook voor een Kluut. Een man Zomertaling was ook nog steeds aanwezig.
Langs de Nieuwe Zuiderlingedijk zongen onder meer Koekoek, Snor en Sprinkhaanzanger. Toen ik arriveerde bij de plek van de Cetti's Zanger begon hij meteen te zingen. Even later kwam er een andere vogelaar, Vincent de Boer, bij me staan die bevestigde dat het inderdaad de eerste zekere Cetti's Zanger voor Gelderland is. Erg leuk dus! Terwijl we daar stonden en Cettia cetti regelmatig zong, hoorden we ineens een Zomertortel zingen! Mooi, want daar kwam ik eigenlijk voor. De vogel zat vrij ver weg en we kregen hem niet in de kijker, maar hij zong vrij fanatiek.
Er was ook nog wat natuurgenot van andere aard, zoals een man Oranjetipje, mijn eerste roepende Meerkikkers van het jaar en een boel Gewone Snuitvliegen.
Ik fietste terug naar de dijk, waar een Nachtegaal begon te zingen en richting tennisbanen rijdend stuitte ik op een Tuinfluiter, die zich niet alleen liet horen, maar ook mooi liet zien. Een stukje verderop volgde een verrassing, want daar zong mijn eerste Bosrietzanger van 2012 in een klein stukje riet met struiken. Leuk, want vrij vroeg voor een Bosriet.
Toen ik terugfietste via Heukelum zag ik langs het Appeldijkje nog een Boomblauwtje en een Atalanta. Het was weer een leuke middag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten