vrijdag 5 oktober 2012

14-01-2012: Koereiger (nog) in de buurt


Afgelopen dinsdag werd er een Koereiger gemeld bij Ameide en aangezien ik toch een bezoekje aan de Zouweboezem had gepland, dacht ik dat het geen kwaad kon om even op de betreffende plek te gaan kijken. De fietstocht vanuit Leerdam via Leerbroek en Meerkerk leverde heel weinig op, maar het was lekker weer om te fietsen en ik hoopte op de Steenuil langs de Zouwedijk en natuurlijk op de Koereiger. Tussen Leerdam en Leerbroek vond ik wel weer een Ooievaar, die je in zachte winters als deze regelmatig aantreft in deze streek.
De Steenuil zat helaas (weer) niet op z'n plek en ik begin een beetje te vrezen voor mijn vaste Steenuiltjes. Zowel die van de Achterdijk als die van de Zouwedijk heb ik alweer een hele tijd niet gezien. Dan maar de Koereiger, maar ook die leek aanvankelijk niet mee te werken. Ik fietste de hele Prinses Marijkestraat af, maar vond niets en ook toen ik omfietste om de weilanden vanaf een andere kant te kunnen bekijken leverde dat niets op. Een beetje teleurgesteld fietste ik terug over de Prinses Marijkestraat en halverwege was daar ineens een vogelaar/fotograaf die droog tegen me zei: 'Er zit daar een Koereiger hoor'. De vogelaar had de kijker gezien die om mijn nek hing en was zo vriendelijk en attent om me te waarschuwen, waarvoor veel dank!
En verdraaid, daar zat -ie, vlak langs de weg maar op een rommelig bouwterreintje waar niemand een Koereiger zou verwachten. Ik had er dus ook niet gekeken. Het reigertje liet zich korte tijd bewonderen en fotograferen en verdween toen achter een nabijgelegen schuurtje. Het ligt voor de hand dat het dezelfde vogel is die in het najaar van 2011 kwam slapen bij Everdingen (of misschien doet -ie dat nog steeds), maar zeker is dat natuurlijk niet. Ik ben nog even naar de Zouweboezem gefietst, maar ook daar was het erg rustig. Wel nog een roepende Rietgors voor de jaarlijst en wat gewone eendjes, maar daarmee hield het ook op. Gaf niks, ik was tevreden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten