vrijdag 5 oktober 2012

24-04-2012: Rondje streek



Vanmiddag een paar uurtjes door de streek gefietst om te zien of ik nog een paar jaarsoorten kon vinden. Ik begon bij Lappenheide en had meteen succes: er zong een Tuinfluiter in de bosjes langs de plas. Er waren minstens vijf Kleine Plevieren aanwezig die territoria aan het afbakenen waren en vrouwtjes aan het versieren. Een onderhoudend schouwspel. Er liepen alweer jonge Kievitjes rond te stappen, en ook Wilde Eend en Grauwe Gans hadden alweer jongen. Een paar Boerenzwaluwen en Visdieven vlogen boven de plas. Er was nog één Grutto overgebleven, twee Kluten waren er nog en een stuk of drie Tureluurs, alsmede twee Kemphanen. Ook zwommen er nog twee man en een vrouw Zomertaling op de plas.
Verderop langs de dijk vond ik eindelijk mijn eerste Oranjetipjes van het jaar, twee mannetjes. Er vlogen ook veel Klein Geaderd Witjes, een paar Groot Koolwitjes, een Dagpauwoog en een Kleine Vos.
Qua vogels liet de Groene Specht zich vandaag mooi zien, net als een man Bruine Kiek en Rietzanger, Kleine Karekiet en Sprinkhaanzanger zongen.
Tenslotte nog een stukje het fietspad langs de Oude Horn afgefietst en daar vond ik een van mijn doelsoorten van vandaag: twee Grasmussen die zongen, waarvan er een zich leuk liet zien. Op de terugweg liet een Koekoek zich zowaar fotograferen. Het was voor het eerst dat ik zo'n schuwe rakker voor de lens kreeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten