woensdag 3 oktober 2012

04-01-2010: een rondje door de streek


Het is een mooie traditie: in de eerste week van het nieuwe jaar maken Cilja en ik een rondje per auto door de streek. Beetje genieten van het landschap, kijken naar huizen (Cilja), kijken naar vogels (ik). Deze keer wilde ik als eerste naar de Zouwedijk, waar ik kortgeleden een knotwilg had gevonden met een Steenuil erin. En jawel, hij zat er, lekker uit de wind: Steenuil -> check!
Een andere fijne streeksoort is de Kleine zwaan. De Kleine zwaan is zonder twijfel de mooiste zwanensoort van Nederland en misschien wel van de wereld. Zo wit en elegant, zo’n fraai afgewogen geel-met-zwarte snavel, prachtige zwarte voetjes, een dromerig koppie. Daar staat zo’n nekband, zelfs als die geel-zwart is, helemaal niet bij. Ik ben daar geen voorstander van, al begrijp ik dat zo’n afgrijselijke nekband nuttig onderzoek mogelijk maakt. Het zal wel, ik denk er het mijne van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten