woensdag 3 oktober 2012

07-01-2010: Paniek! Een Baltimoretroepiaal in Oudorp!



Ja hoor, dat zul je altijd zien: op de dag dat ik weer aan het werk moet wordt er een supersoort ontdekt: een eerstejaars mannetje Baltimoretroepiaal uit Noord-Amerika, de tweede voor Nederland en de eerste twitchbare (hetgeen betekent dat dit de eerste Baltimoretroepiaal is die zich in het veld laat bewonderen, waar je op af kunt gaan; de eerste was een ringvangst ergens op een waddeneiland). Kortom, het werkjaar 2010 is nog geen twee dagen oud of ik neem mijn eerste verlofdag op en op donderdag 7 januari stap ik ‘s morgens in alle vroegte op de trein naar Alkmaar. Ik heb geen auto, wat voor een twitcher soms nogal onhandig is, maar wel een NS-jaarabonnement van de zaak. Eenmaal in Alkmaar ligt daar, net als in de rest van Nederland, een dikke laag sneeuw en ijs, vooral op de trottoirs. Schuifelend en glijdend ga ik te voet naar Oudorp. De plek is snel gevonden, er staat al een man of vijf te kijken naar de Debby Doodeman-den, een den waarin Debby Doodeman de Baltimoretroepiaal heeft herondekt. Maar de troepiaal heeft vandaag geen zin in de DD-den en is voorlopig zoek. Er arriveren druppelgewijs meer vogelaars en we gaan het wijkje uitkammen. Dan, na een stief uurtje vruchteloos zoeken, wordt er op een raam geklopt. Een man in ochtendjas komt naar buiten en vertelt opgewonden dat -ie net hier in de tuin zat. Maar nu niet meer. Helaas. Even later komt een vogelaar me halen: die heeft ‘m net in een andere tuin gezien, op een vetbol. Maar de vogel is bij aankomst weggedoken achter een schutting waar we niet overheen kunnen kijken. Het steegje loopt snel vol met gespannen vogelaars. Dan zie ik ‘m ineens aan een vetbol hangen, die prachtige oranje troepiaal!
Vanaf dat moment laat de Baltimoretroepiaal zich onregelmatig zien en als -ie eventjes boven in een rhododendron gaat zitten, kan ik er ook nog een plaatje van schieten. Het is 7 januari en mijn eerste nieuwe soort voor Nederland is binnen. Het vogeljaar kan nu al niet meer stuk, denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten