woensdag 3 oktober 2012

25-05-2010: Giertjes kijken en een serieuze dip


Ik was gisteren hard toe aan een dagje chillen op trektelpost 'dakterras', en ik concentreerde me op de roofvogels, ooievaars en andere grote jongens, zodat ik niet vroeg hoefde op te staan. Het werd een dagje Gierzwaluwen kijken met af en toe een spannend moment. Zo zorgen de lokale Ooievaars altijd voor wat spanning als ze van hoog en ver komen aanzweven zonder een slagpen te verroeren. Maar tot nu toe blijken het altijd toch weer Ooievaars te zijn en geen Zwarte. Laat staan dat het om Vale gieren gaat, zoals me in 2007 een keer overkwam. Stiekem hoopte ik dat de Vale gier die rond het middaguur over trektelpost De Horde bij Lopik vloog, zou afbuigen richting Leerdam. IJdele hoop, natuurlijk. Soms zorgde een hoge Buizerd of Aalscholver even voor adrenaline. Toch kwam er nog een jaarsoort langs in de vorm van een Boomvalk: ver weg maar onmiskenbaar. Het checken van de vele Gierzwaluwen zou toch ook eens iets moeten opleveren. Een Alpengier bijvoorbeeld. Of een clubje Bijeneters. Maar ja.
Vandaag was het weer tijd om keihard te scoren, althans, dat had ik in gedachten. Er zat al een paar dagen een Amerikaanse goudplevier bij Breda, niet al te ver van Leerdam, en die zou alweer een nieuwe soort voor Nederland voor me zijn. Cilja had ook wel zin om erheen te gaan. Rijden dus. Maar die Amerigo is altijd een pechsoort voor me geweest, ik heb 'm al zeker drie keer gemist en vandaag zou het helaas niet beter worden. Het laatste, cruciale deel van de weg naar de goudplevier, de enige route naar de plek, bleek afgesloten te zijn door een horde wegwerkers met angstaanjagend materieel zoals draglines en bulldozers, waarmee ze een complete dijk dwars over de weg hadden aangelegd, zodat er niets of niemand meer door kon. 'Ja maar ik wil zo graag het vogeltje zien' had hier weinig kans van slagen, realiseerde ik me. Om er helemaal zeker van te zijn dat we de vogel niet zouden zien, is hij waarschijnlijk nog gewoon weg ook; in ieder geval is hij vandaag tot nu toe niet gemeld. Weer geen Amerikaanse goudplevier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten