donderdag 4 oktober 2012

03-03-2011: Zingende Appelvinken en de eerste dagvlinder

Het was vanmorgen lekker zonnig weer, dus stapte ik maar eens op de fiets voor een rondje door de streek. Ik fietste deze keer de Zuiderlingedijk af en ging daarna nog even door naar het Lingebos. Overal klonk vogelzang: onder meer Heggenmus, Pimpel- en Koolmees, Matkop, Spreeuw, Vink, Houtduif, Turkse Tortel, Groenling, Sijs, Roodborst, Boomkruiper en Groene – en Grote Bonte Specht zongen dan wel roffelden. Andere voorjaarstekenen waren enkele Kieviten op de akkers, een paar Scholeksters idem en twee Witte Kwikstaarten. In het Lingebos werd ik verrast door zingende Appelvinken! Ik wist natuurlijk dat ze er zaten, maar vandaag zag ik er zeker acht, waarvan vijf zingend. Wellicht komen ze hier dit jaar tot broeden? Dat zou mooi zijn! In het Lingebos ritselde het verder van de zingende Sijzen en ook trof ik er nog een Goudhaantje. Terug bij ons huis in Leerdam fladderde daar zowaar mijn eerste Kleine Vos van het jaar! Zo werd het een heerlijk lenteochtendje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten