donderdag 4 oktober 2012

30-11-2010: Een ijzige dag


Het prachtige vogeljaar 2010 lijkt te gaan eindigen zoals het begon, met sneeuw en ijs. Dat was althans vandaag zo. Het was dan ook een uitgekiende dag voor de soorten die ik wilde gaan zien in Scheveningen: de IJseend, de Sneeuwgors en de IJsgors. Glibberend en glijdend over de boulevard bereikte ik rond half twaalf het noorderhavenhoofd. Op het strandje in de oksel van het havenhoofd zouden de gorzen huizen: eerder deze week nog zes Sneeuwgorzen en een IJsgors, gisteren nog maar twee Sneeuwgorzen. En jammer genoeg vandaag geen enkele Sneeuw- of IJsgors meer. Toch was het leuk in het hoekje, met een stuk of tien Drieteenstrandlopers, Steenlopers, een vijftigtal Scholeksters en meeuwen, waaronder een enigszins fotogenieke Grote Mantel. De verrasssing hier was echter een Zwarte Roodstaart, die beschutting zocht onderaan het havenhoofd en later laag over het water naar het zuiderhavenhoofd vloog. Een andere surprise was een pracht van een Slechtvalk, die de steltjes even in totale paniek bracht, een rondje vloog boven de havenmonding maar toen snel verder vloog naar het noorden. Maar toen was ik het noorderhavenhoofd al een stuk op gelopen en had ik mijn andere doelsoort, de IJseend, al gezien. De IJseend zwom aan de zuiderhavenhoofd-kant, maar liet zich vanaf het uitstulpseltje mooi bekijken en stond zelfs een bewijsfotootje toe. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat ik een IJseend heb gezien, maar het moet zeker een jaar of tien zijn. Het was dus erg leuk om 'm weer eens te zien. Ik hoorde ook nog een Oeverpieper terwijl ik naar de IJseend keek, maar die kreeg ik niet in de kijker. Na anderhalf uur was ik door en door koud en hield ik het voor gezien. Het was een erg leuke vogeltocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten