vrijdag 5 oktober 2012

28-03-2012: Andere beestjes



Wie naar vogels kijkt, loopt grote kans ook interesse voor andere diergroepen te ontwikkelen. Bij mij is het wel een beetje uit de hand gelopen, want zo onderhand is er niets meer in de natuur waar ik niet tenminste een beetje in geïnteresseerd ben. Dagvlinders, libellen, bijen, zweefvliegen, zoogdieren en reptielen en amfibieën behoren naast de vogels tot mijn favorietste beestjes en nu ik mijn blog Slamenietdood niet meer heb, zal ik héél af en toe op deze plek iets schrijven over een bijzondere belevenis met andere beesten dan vogels.
Een lange inleiding om mijn lezers met trots en blijdschap te verwittigen van het feit dat ik vandaag voor het eerst in mijn leven tegen een blauwe Heikikker ben aangelopen! Ik was op zoek naar dagvlinders, maar liep langs een slootje waarin ik wel vaker kikkers en padden had gezien en verdraaid, daar lag -ie zomaar in het water. Misschien weet je dat mannetjes Heikikker in de paartijd (vroeg in het voorjaar dus) een paar dagen per jaar blauw verkleuren. Nu barst het in Nederland sowieso niet van de Heikikkers, dus je moet best wat geluk hebben om tegen zo'n blauw verkleurd mannetje aan te lopen. Natuurlijk, als je een beetje fotograaf bent zoek je een plek waar Heikikkers voorkomen en check je die in het vroege voorjaar iedere dag. Maar ik ben maar een gewone vogelaar die er nog wat beestjes bij doet.
Nu we het toch over andere beestjes hebben: er staan al zes soorten dagvlinders op mijn jaarlijst 2012, een record tot nu toe, want we zitten nog maar in maart. De Kleine Vos, Dagpauwoog, Atalanta, het Boomblauwtje en het Groot - en Klein Koolwitje hebben zich al laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten