woensdag 3 oktober 2012

27-08-2010: Uitwaaien


Zul je altijd zien: heb ik een week vakantie, is het weer van dat zeikweer. Vandaag leek het mee te gaan vallen, behalve dan dat er veel wind was voorspeld, dus ik besloot naar Hoek van Holland te gaan in een poging wat zeevogels te scoren. Er zijn een paar heel simpele die ik nog moet hebben, zoals de Zwarte zee-eend en de Drieteenmeeuw, en met die wind zou een jager ook tot de mogelijkheden behoren en anders waren er altijd nog de meeuwen waar een Geelpootmeeuwtje uit te peuren moest zijn. Succes was bijna verzekerd. Maar ja, met vogels moet je je nooit van tevoren rijk rekenen en ook vandaag bleek dat weer eens.
Hoewel het vrijwel constant wat regende, was de regen niet van dien aard dat er niet gevogeld kon worden. Ik werd traditiegetrouw verwelkomd door wat Huiskraaien, waarvan ik er minimaal 12 telde vandaag. Verder kon je wel zien dat de najaarstrek nu echt is begonnen. Op de slikjes langs de Koningin Emmaboulevard had zich een groep van zo'n 35 Visdieven verzameld. Een groep van 15 Kneutjes scharrelde langs de kantjes. Van de steltjes vond ik hier vier Oeverlopers, vijf Bontbekplevieren, een Bonte strandloper, een Kanoet, een stuk of vijftig Scholeksters, een Wulp, een Regenwulp en acht Steenlopers. Omdat het einde van de pier niet te bereiken was wegens zandstraal- en wegspoelgevaar keek ik van een afstandje over zee, maar de wind in combinatie met de afstand en mijn matige telescoop zorgden ervoor dat ik geen zinnig woord kon zeggen over de vogels die ik in de verte over zee zag gaan. Wel – leuke verrassing – zaten er vier Tapuiten op en naast de pier. Dan maar de bosjes aan het begin van de pier checken op Draaihalzen, Sperwergrasmussen en … nou ja, het werden een paar Tjiftjafjes. Maar er waren altijd nog de meeuwen. Een jaar of tien, twaalf geleden was ik redelijk goed in onvolwassen meeuwen. Nu niet meer. Een typische Pont haal ik er nog wel uit, maar verder is het huilen met de pet op. Ik moet daar echt weer eens iets aan doen, en dus fotografeerde ik een paar meeuwen die me 'verdacht' voorkwamen: lichte koppen en een wat andere tekening op de rug- en schouderveren dan de alom aanwezige Zilvermeeuwen. Wellicht zat er een Geelpoot bij. Maar ook thuis kon ik er niets van brouwen, wat niet zo gek was, want volgens een meeuwenkenner op het forum van waarneming.nl waren het tweedejaars Kleine mantelmeeuwen. En die had ik nou net niet gecheckt. Geen jaarsoorten dus, maar toch een leuke dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten