vrijdag 5 oktober 2012

27-03-2012: Nieuwe Steenuilen



De dag (of eigenlijk de nacht) begon goed: om half vier maakte Cilja me wakker omdat ze het mannetje Bosuil hoorde zingen. Het gebeurt de laatste tijd niet vaak meer dat we 'm vanuit ons huis horen, maar daar was -ie dan weer een keer: onmiskenbaar zong hij nog twee keer, om daarna z'n snavel te houden.
Om half tien weer op de fiets gestapt voor een rondje Lappenheide - Acquoy - Zuiderlingedijk. Geen jaarsoorten bij Lappenheide vandaag, maar toch leuke soorten, waarvan een paartje Dodaars in zomerkleed het meest verrassend was. Verder waren de Zomertalingen nog aanwezig, zaten er vier Kluten en meerdere Kleine Plevieren, neemt het aantal Smienten steeds verder af en vloog er weer een Boerenzwaluw over. Verder kwam het vogelaanbod ongeveer overeen met de vorige keren dat ik er was. Leuk was ook dat ik net om het hoekje op een drassig stukje weiland een Witgatje zag zitten dat zich mooi liet bekijken.
Ik besloot vandaag niet terug te gaan naar de dijk, maar door te fietsen naar Acquoy om daar via de Lingedijk naar Fort Asperen te rijden. Ik had dat afgelopen winter ook een keer gedaan en toen had ik een paar plekjes ontdekt die goed leken voor Steenuilen, en aangezien alledrie mijn vaste uiltjes het dit jaar laten afweten, zou een nieuwe plek goed uitkomen. Hoewel ik er een beetje op hoopte, was het toch nog een grote verrassing toen ik in een klein hoogstamboomgaardje ineens twee Steenuiltjes zag zitten! Ze zaten lekker te zonnen en lieten zich, ondanks dat ik tegenlicht had, aardig fotograferen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten