vrijdag 5 oktober 2012

26-02-2012: Ze zijn er weer: 'grwie-to!'


Zo langzamerhand zijn er toch echt een aantal zaken gaande in vogelland die erop wijzen dat de lente eraan zit te komen. 's Morgens vroeg hoor je hier al de Zanglijster, Merel, Heggenmus, Vink, Groene Specht, Kool- en Pimpelmees, Turkse Tortel en Houtduif zingen, om maar eens wat te noemen. Ik heb de Futen in de haven alweer zien baltsen. Kolganzen trekken in groepen noordwaarts. De Aalscholvers zijn alweer in broedkleed en de Kokmeeuwen beginnen bruine koppen te ontwikkelen. Hier en daar buitelt alweer een Kievit boven de polders en er zijn Ooievaars die alweer hun nesten betrekken.
Maar er is meer: de Grutto is weer in het land! De beste plaats om hem nu te zien in deze streek is bij Everdingen, in de uiterwaarden van de Lek. Dus fietste ik daar vandaag maar eens heen. En jawel, zeker 130 Grutto's, waaronder een paar mooie IJslandse Grutto's, bevonden zich in de uiterwaarden. Het prachtige geluid van deze oerhollandse steltloper was overal te horen: 'grwie-too!'
Het werd een leuk middagje, want ik hoorde ook langdurig een Waterral roepen, ik vond mijn eerste Kluut van 2012, een stuk of twaalf Pijlstaarten, veel Wintertalingen, een paar Slobeenden en Bergeenden zorgden voor flink wat eendenpracht, een Waterpieper vloog voorbij en zeker 25 Bonte Strandlopers liepen tussen de Grutto's en de vele Kieviten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten