woensdag 3 oktober 2012

25-08-2010: Krombekkie ophalen


Vanmorgen zag ik op waarneming.nl dat er een Krombekstrandloper in de uiterwaarden van Everdingen zat en aangezien Cilja en ik er toch even tussenuit wilden, was de bestemming daarmee gevonden. Want het Krombekkie stond nog niet op de jaarlijst van 2010. Eenmaal ter plaatse was de eerste Krombek snel gevonden en later bleek dat er zelfs drie exemplaren rondstapten. Jaarsoort nr. 223 was binnen! De Krombekken waren in het aangename gezelschap van een stuk of vijftien Kemphanen, drie Oeverlopers, vijf Watersnippen en een Bonte strandloper.
Intussen genoten we van een fraaie Grote Zilverreiger die zich met een Blauwe reiger ter plaatse bevond. Ook de circa 25 Lepelaars die samen met wat Aalscholvers op de zandplaten rustten waren natuurlijk erg leuk. Een stukje  verder vonden we nog een Groenpootruiter en twee Witgatten. Ook vier Visdiefjes waren nog present. Voorbij Everdingen genoten we van een fraai Hollands landschap met koeien die in het water stonden en een mooie lucht erboven. Hier stapten ook twee prachtige Kleine zilverreigers rond.
Toen ik begon met vogelen waren zowel Grote – als Kleine zilverreiger nog uiterst zeldzame vogels in ons land, en dat gevoel houd ik toch altijd een beetje bij ze. Wie had toen kunnen denken dat Nederlandse wetlands er nog eens zo Zuideuropees uit zouden zien? Het was weer bijzonder lekker vogelen vandaag, in mijn favoriete uiterwaarden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten