vrijdag 5 oktober 2012

22-03-2012: De eerste zwaluw & meer



Het beloofde vandaag wederom prachtig weer te worden en er zijn alweer allerlei lentevogels te zien, dus vanmorgen stapte ik weer op de fiets voor een rondje streek. Deze maal fietste ik via Lappenheide over de Zuiderlingedijk naar Vogelswerf.
Bij Lappenheide was het meteen weer bingo: mijn eerste Boerenzwaluw van 2012 vloog over me heen! Dat is altijd een heerlijk moment, een teken dat het voorjaar er echt aan zit te komen. Een leuke jaarsoort was ook de Watersnip, die op een klein eilandje zat in gezelschap van een Kievit en een Kleine Plevier (waarvan er vandaag wel degelijk twee aanwezig waren).

De twee Ooievaars die om de hoek hun nestpaal hebben, stapten beide rond in het plasje en ook het echtpaar Zomertaling was nog aanwezig. Het aantal Grutto's, Smienten en Kieviten was beduidend lager dan eergisteren. Een Tureluur deed vandaag zijn best om leuk op de foto te komen.
Ik fietste verder langs de Zuiderlingedijk in de hoop Bruine Kieken te zien of Blauwborsten te horen, of misschien al wel de eerste Fitis. Nog voor de kruising met de provinciale weg vloog er een Appelvink roepend over mijn hoofd, maar van de genoemde soorten was nog geen spoor te bekennen.
Voor ik Vogelswerf bereikte ging ik linksaf de dijk af, fietste een stukje achterlangs over de Tiendweg en ging via de Kerkweg weer omhoog. Daar, in de rietvelden langs de Kerkweg, hoorde ik eerst één Blauwborst en later nog een aan de andere kant van de weg. Een nog grotere verrassing waren minimaal twee luid roepende Baardmannetjes aan beide zijden van de weg! Die had ik, geloof ik, ook nog nooit in deze omgeving gezien of gehoord. Het zien viel ook deze keer niet mee, een paar keer riepen ze luid en duidelijk, daarna werd het stil en de fraaie Baardmannen lieten zich niet visueel verschalken. Jammer, maar toch een erg leuke regiosoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten