vrijdag 5 oktober 2012

20-03-2012: Lente!


Dit jaar start de lente officieel één dag eerder dan normaal, wat betekent dat hij vandaag, 20 maart, is begonnen. Het waarom hiervan weet ik niet precies, maar ik ben blij dat het zo ver is, dat weet ik wel! Het beloofde een mooie zonnige dag te worden, dus stapte ik vanmorgen op de fiets om een rondje door de streek te maken op zoek naar jaarsoorten. Lang hoefde ik niet te zoeken. Mijn eerste doel was Lappenheide, en de eerste vogels waarop ik de kijker richtte was een paartje Zomertaling! Mooier kon de lente bijna niet beginnen, want wat zijn dat toch mooie vogels - de mannetjes dan, de vrouwtjes zijn zoals bijna alle eendenvrouwtjes eenvoudig bruinachtig. Omdat de Zomertalingen relatief dichtbij zaten, lieten ze zich nog aardig fotograferen ook.

Jaarsoort nummer twee was de vogel die ik eigenlijk zocht: de Kleine Plevier. Gisteren waren er twee gezien, ik had er maar eentje, maar dat was voorlopig genoeg. Verder was het weer lekker fotograferen op Lappenheide, want ook de Grutto werkte eens goed mee en een paar Grauwe Ganzen leende zich ook weer voor een mooi plaatje.
Ik fietste vervolgens via het fietspaadje langs de Oude Horn richting de uiterwaarden van Everdingen. Ik stopte even bij een ruig terreintje waar ik vorig jaar een keer een zingende Blauwborst had. Tot mijn verrassing hoorde ik echter iets heel anders: de roepjes van een Roodborsttapuit! Even later kwam de vogel, een mannetje, tevoorschijn en ging nog zitten zingen ook. Bijzonder leuk, want ik had nog niet eerder een Roodborsttapuit in deze streek waargenomen. Misschien blijft -ie wel broeden, ik hou het in de gaten.
Bij de uiterwaarden van Everdingen waren er geen verrassingen. Ik vond er één zekere IJslandse Grutto tussen de vele Grutto's. Het ritselde er van de Tureluurs en ook Kluten waren volop aanwezig, alsmede vier Kemphaantjes. En natuurlijk was er de pracht en praal van de vele eendensoorten, die nu allemaal op hun mooist zijn. Maar geen Rouwkwikstaart of een vroege Boeren- of Oeverzwaluw. Geeft niet, die komen ook nog wel. Wel maar liefst zeven Kleine Vossen op Klein Hoefblad in een beschut hoekje. Het was weer een heerlijk vogeldagje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten