woensdag 3 oktober 2012

16-10-2010: Maffe eend


Het was vandaag mooi weer om naar de kust te gaan. Het waaide stevig uit NNW en gisteren waren er alweer Kleine alken langstrekkend gezien op de zeetrektelposten, maar helaas, de trein reed dit weekend weer eens niet tussen Dordt en Gorinchem. Ook plan B, de Bonte kraai bij Rheden in combinatie met een bezoek aan NP Veluwezoom, kon niet doorgaan wegens perikelen bij de NS. Dan maar op de fiets en weer eens naar de Lekuiterwaarden bij Everdingen. Veel spektakel was het allemaal niet onderweg, maar twee Dodaarsjes bij De Waai vond ik leuk. Bij de uiterwaarden aangekomen had ik pal wind tegen, maar er zaten wel veel eenden, dus ik dacht even om te lopen om die van de andere kant, met wind en licht in de rug te checken. Ik had nauwelijks een paar passen gezet toen ik een zeer licht, grijsachtig maf eendje ontdekte dat met z'n kop in z'n veren tussen Krakeenden en Wintertalingen stond. Het eerste (en eerlijk gezegd het enige) dat door mijn hoofd schoot was Marmereend, dus er was sprake van enige paniek. Het beest zat erg ver weg, het licht was slecht, ik had geen telescoop bij me, het waaide als een gek en, nou ja, eigenlijk alles wat verkeerd kon zijn was verkeerd. Behalve dat die spannende eend daar zat. Ik maakte foto's uit zoveel mogelijk hoeken en liep uiteindelijk terug de dijk op om recht tegenover het eendje te komen. Na lang wachten haalde hij eindelijk z'n kop uit z'n veren en begon snel weg te zwemmen. Ik kon een paar foto's maken, maar kreeg geen tijd om het beest ook nog goed te bekijken. Op mijn lcd-schermpje kon ik echter al zien dat Marmereend waarschijnlijk afviel, want ik miste op de foto's de donkere plek achter het oog die ik aanvankelijk wel meende te zien. Thuis kostte het enig zoekwerk, maar ik kwam eruit: ik had een Kaapse taling gezien, een Afrikaanse soort die ongetwijfeld ergens ontsnapt is. Op de onderste foto is met een beetje goeie wil de roodachtige snavel te zien. De combinatie met het lichte verenkleed maakt de determinatie rond. Toch een nieuwe soort voor de escapelist, en dat is leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten