donderdag 4 oktober 2012

15-10-2011: Duizendzesendertig Spreeuwen

Gezien de leuke resultaten van gisteren zat ik ook vanmorgen weer om half acht buiten. Er stond een koud zuidoostenwindje, dat er echter wel voor zorgde dat de vogels wat lager (en dus beter zichtbaar) vlogen dan gistermorgen. Toen ik om zeven uur ons hondje uitliet hoorde ik de Koperwieken alweer overtrekken, maar toen het eenmaal licht was viel de Koperwiekentrek toch wat tegen: 26 stuks vandaag tegen 77 gisteren. Nee, vandaag was het Spreeuwendag. Maar liefst 1036 telde ik er, overvliegend in zuidwestelijke richting. Nu heb ik ze natuurlijk niet stuk voor stuk geteld. Als er een grote groep over komt, tel ik er snel ongeveer honderd en schat dan in hoeveel van de groepjes van honderd er in die zwerm passen. En die schattingen zijn waarschijnlijk onderschattingen, aangezien ik nogal voorzichtig van aard ben. Maar we dwalen af. Er waren weer leuke aantallen vanmorgen, ruwweg vergelijkbaar met die van gisteren, maar er zaten geen échte krenten tussen. Een Grote Gele Kwikstaart was leuk, er kwamen drie Kepen langs, evenals een paar mooie groepen Vinken. Een niet op soort te determineren barmsijs vloog over en riep slechts eenmaal. Twee Sperwers vlogen voorbij en Veldleeuweriken en Houtduiven komen lekker op gang. Maar spannend is het, elke keer weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten