vrijdag 5 oktober 2012

10-06-2012: De Orpheusspotvogel, een mooi kado



Morgen, 11 juni, is het precies 35 jaar geleden dat ik voor het eerst een vogeltocht maakte. Een mooie reden om mezelf op een leuke soort te tracteren natuurlijk! Maar aangezien het morgen opnieuw baggerweer wordt, besloot ik er vandaag alvast maar op af te gaan. De Orpheusspotvogel die al een tijdje bij Horst in Limburg verblijft was een mooi doelwit, want hij zit slechts 3,2 km van een station waar je bovendien een OV-fiets kunt krijgen. Dus vanmorgen na een heerlijk uitgebreid ontbijt met Cilja naar de trein gegaan en anderhalf uur later stapte ik uit op het station Horst-Sevenum. Het zonnetje scheen en de wind was een stuk minder dan gisteren. Er was nog een OV-fiets beschikbaar, dus alles zat mee. Nu de vogel nog!
Ik fietste over onverharde weggetjes door het noordlimburgse landschap en hoorde en zag onder meer Geelgors, Roodborsttapuit, Wulp en Gele Kwikstaart. De route was niet moeilijk en voor ik het wist was ik op de goede plek aangekomen, waar al een andere vogelaar stond te kijken. Onmiddellijk begon de Orpheusspotvogel te zingen, blij als hij was dat de jubilaris was gearriveerd, en even later liet -ie zich ook fraai bekijken in de top van een boompje, waar hij steeds in terugkwam. Dit is een filmpje dat ik maakte, waarop je de vogel voor de verandering ook eens ziet (niet geweldig nee, dat niet):

Filmpje Orpheusspotvogel

Na een dik halfuur liet de Orpheus zich niet zo makkelijk meer zien en besloot ik nog een eindje verder te fietsen, in de hoop Kwartels of Patrijzen tegen te komen. Die zaten er helaas niet in, maar het was toch een leuk uitstapje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten