donderdag 4 oktober 2012

10-01-2011: Op naar Zeeland!

Rond het middaguur vertrok ik met Cilja voor een vijfdaagse vakantie naar Zeeland. De weersvoorspellingen waren knap beroerd, maar vandaag scheen de zon nog en misschien wachtte bij Colijnsplaat mijn eerste nieuwe soort voor Nederland op ons: de Grote Geelpootruiter, de belangrijkste doelsoort van de trip. Ook de IJsduiker van het Veerse Meer, de Flamingo's van de Grevelingen en diverse andere leukerds stonden op het programma. De reis schoot lekker op en op de Grevelingendam zag ik mijn eerste jaarsoort: de Rotgans. Nabij Sirjansland keken we vanaf een uitzichtspunt over de Grevelingen en jawel, ver weg op het water ontwaarde ik een roze streep, die toen ik de telescoop erop richtte bleek te bestaan uit acht Flamingo's en twaalf Chileense Flamingo's. Erg leuk! Het werd nog leuker toen een groep ganzen onderaan de dijk zo'n zestig Toendrarietganzen bleek te bevatten, alsmede twee Wilde Zwanen. Dat was een goed begin. Op naar Colijnsplaat gingen we, waar de Grote Geelpoot al anderhalve dag niet was gezien, maar ongetwijfeld huisde hij er nog ergens. Maar we konden zoeken wat we wilden, de Geelpoot was vandaag niet te vinden. Wel vonden we een paartje Nonnetjes, een leuke jaarsoort. Doelsoort nummer twee dan maar, de IJsduiker van het Veerse Meer. Maar ook die bleef vandaag onvindbaar en dat was toch wel een kleine domper, ondanks dat we hier mooie jaarsoorten zagen als Geoorde Fuut, Kuifduiker en Middelste Zaagbek. Ach, je kunt niet alles hebben en in de wetenschap dat we nog vier dagen voor de boeg hadden, gingen we ons vakantiehuisje in Oostkapelle maar eens opzoeken. Dat lag erg mooi aan de duinrand en vlakbij het strand. Het was tijd om te relaxen en dat deden we dan ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten