vrijdag 5 oktober 2012

09-08-2012: Naar de bloeiende heide & Kleine vossenexplosie



Ieder jaar probeer ik in augustus wel een keer naar Nationaal Park Veluwezoom te gaan om te genieten van de bloeiende heidevelden, om sprinkhanen te zoeken, om te proberen de Kommavlinder te vinden en uiteraard om eventuele ontbrekende vogelsoorten (dit jaar: de Kruisbek) te scoren.
Vanmorgen had ik een beetje pech. Hier in Leerdam was het de hele dag prachtig weer, maar in NP Veluwezoom kwam de zon maar mondjesmaat tevoorschijn, hetgeen niet bevorderlijk is voor het waarnemen van vlinders en sprinkhanen. Maar niet getreurd, we moesten het ermee doen en de hei stond prachtig in bloei, ik zag en hoorde een aantal vogelsoorten die geen dagelijkse kost zijn, zoals Raaf, Goudvink (paartje), Kuifmees, Boompieper, Grauwe Vliegenvanger en Roodborsttapuit, ik vond één Kommavlinder die ik precies één seconde mocht bekijken en ik vond sprinkhaanjaarsoorten in de vorm van Wekkertje, Knopsprietje en Boskrekel.
Er waren niet veel vlinders actief. Het Hooibeestje was eigenlijk de talrijkste. Ook zag ik Bruin Zandoogje, Citroenvlinder, Kleine Vos, Atalanta, Bont Zandoogje en, zoals gezegd, die ene Kommavlinder. Het Hooibeestje liet zich vandaag ook mooi fotograferen en verder vermaakte ik me met de prachtige landschappen en het fotograferen van de heide. Al met al waren er toch voordat ik het wist een uur of vier voorbij en toen het helemaal bewolkt raakte ging ik maar weer naar de trein. Het waren toch een paar fijne uurtjes geweest.


10-08-2012: Op dit moment is er een Kleine Vossenexplosie aan de gang. Vanmorgen zaten er drie Kleine Vossen tegelijk op ons dakterras en toen ik ons hondje Chico uitliet en langs een flinke vlinderstruik kwam, telde ik daarop in de gauwigheid 38 exemplaren! Op één bloem telde ik er negen, op andere zaten er drie of vier. Het lijkt op een giga-bevolkingsexplosie onder deze fraaie vlindersoort. Ik besloot nog een paar andere vlinderstruiken in de buurt te checken, zoals die bij Natuurtuin Varsseveld, en kwam terug met minstens 140 Kleine Vossen! Op één struik bij de natuurtuin telde ik er 52. Verder nog drie Bonte Zandoogjes, een Argusvlinder, drie Dagpauwogen en een Klein Koolwitje. Als je zelf een vlinderstruik in de tuin hebt, heb je het vast al gemerkt, zo niet: rep je naar de dichtstbijzijnde bloeiende vlinderstruik, want deze aantallen zien we bepaald niet ieder jaar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten