donderdag 4 oktober 2012

08-03-2011: Meeuwen speuren in Hoek


Het was sowieso de hoogste tijd om weer eens naar Hoek van Holland te gaan, en de waarneming van een adulte Geelpootmeeuw gisteren trok me over de streep. Want ook de Pontische Meeuw, de Zwartkopmeeuw, Drieteenmeeuw en Dwergmeeuw moet ik nog hebben dit jaar. Nu zijn meeuwen niet mijn sterkste kant, vooral niet als het onvolwassen grote meeuwen betreft, dus het meeuwen speuren vergt over het algemeen heel wat gepieker en gepeins van deze vogelaar. Maar laten we beginnen bij het begin, en ik begon traditiegetrouw met een groepje Huiskraaien (ja, ze zijn er nog steeds) dat me welkom heette bij station Hoek van Holland Haven. Langs de Emmaboulevard zaten wat steltlopers, zoals Wulp, Drieteenstrandloper, Bonte Strandloper, Tureluur en Bontbekplevier. Ondanks de behoorlijke hoeveelheden meeuwen langs het strand liep ik eerst door naar de punt van de Noorderdam, om te zien of er nog wat langs vloog. Dat was helaas niet veel; ik had gehoopt op een Jan-van-Gent of zoiets, maar er vloog bijna niks. Wel acht Kluten en drie Bergeenden, en langs de dam zat een flinke groep van 25 Paarse Strandlopers en wat Steenlopers, alsmede twee Oeverpiepers. Na anderhalf uur turen was ik door mijn hoop heen en ging ik het strand op, waar nog steeds meeuwen zaten, maar behoorlijk wat minder dan eerder vanmorgen. Ik fotografeerde een tweede kalenderjaar meeuw die misschien een Geelpoot is, maar die staat nog uit op het forum van waarneming.nl. Verder werd het meer een foto-ochtendje dan een bijzondere meeuwendag. Maar dat is ook weleens leuk. Het licht was perfect, de meeuwen en Drieteentjes zaten dichtbij, dus niets stond leuke foto's in de weg. Zo slaagde ik erin om voor het eerst goeie foto's van de Stormmeeuw te maken. Veel meeuwen komen alweer in broedkleed, en dat is altijd fraai. Ik ging ook nog maar even in de weer met schelpen en vond nog een Zeeklit en een dode vis, waarschijnlijk de Snotolf, twee soorten die ik nooit eerder had gezien. Zo werd het een gevarieerde dag in Hoek van Holland, terwijl het elders in het land Nationale Kraanvogeldag was. Duizenden zijn er over het midden en oosten van ons land getrokken vandaag, maar dat wist ik toen nog niet. En gelukkig had ik de Kraanvogel al als jaarsoort. Gisteren zag ik trouwens vanaf ons dakterras nog een Grote Barmsijs, en dat was wel een jaarsoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten