donderdag 4 oktober 2012

07-05-2011: Tikketikketik: regiojaarsoorten scoren

Vandaag heb ik mijn jaarlijkse rondje 'late aankomers in de streek' gedaan. Dat is altijd vroeg uit de veren, want voor de Wielewaal moet je vroeg zijn. Dan zitten ze lekker fanatiek te zingen in het Lingebos en laten ze zich soms ook mooi zien. Dus fietste ik vanmorgen om kwart over zes al langs de Nieuwe Zuiderlingedijk, waarbij voorjaarszangers als Sprinkhaanzanger, Snor, Nachtegaal, Koekoek, Grasmus, Rietzanger en Kleine Karekiet me muzikaal begeleidden. In het Lingebos was het snel gepiept: de Wielewaal zong direct bij aankomst op z'n vaste plek. Met wat geduld kreeg ik vier exemplaren te zien, drie mannetjes en een vrouwtje. Dat was een makkie, maar vervolgens was het de beurt aan de Zomertortel en dat is een kwetsbare en sterk in aantal afnemende soort. Ik had 'm twee jaar achtereen bij Vogelswerf, maar sinds vorig jaar is -ie hier verdwenen. Vorig jaar had ik 'm langs de Nieuwe Zuiderlingedijk, dus toen ik 'm ook nu niet vond bij Vogelswerf ging ik daar maar eens kijken. Aanvankelijk hoorde of zag ik niets wat op de aanwezigheid van Zomertortels wees. Maar net toen ik het opgaf en weer op de fiets stapte, hoorde ik van de andere kant uit een bosje het gekoer van de Zomertortel! Helaas was dit bosje afgesloten en kreeg ik de tortel niet in de kijker, maar horen = scoren en misschien lukt het zien een andere keer. Voorts: op zoek naar de Bosrietzanger langs de dijk. Goed biotoop genoeg, maar het is nog een tikje vroeg voor de Bosriet, die een notoire laatkomer is. Maar vlak voordat ik Asperen bereikte kon ik hem toch inrekenen. Het valt vaak niet mee om zijn zang tussen het getetter van de andere voorjaarsvogels te vinden, maar nu zat er eentje luid en duidelijk langs de kant van de weg te zingen. Jaarsoort nummer drie zat in de tas en ik begon zowaar een beetje het dipgevoel kwijt te raken. Nog even Lappenheide checken: een paar Bosruiters, een Oeverloper en de vertrouwde soortjes. Maar die knaller op Lappenheide komt, ik weet het zeker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten