vrijdag 5 oktober 2012

02-08-2012: Vlindertwitch

 

Er zitten al een aantal dagen vier Keizersmantels in de Amsterdamse Waterleidingduinen en vandaag had ik eindelijk de gelegenheid om erop af te gaan. De Keizersmantel is een zeer zeldzame, buitengewoon spectaculaire soort die ik nog nooit had gezien, dus je begrijpt dat het een spannend dagje werd. Met de trein naar Hillegom, waar het zwaar bewolkt was en zo te zien had het er net geplensd van de regen. Gelukkig was er een OV-fiets beschikbaar en ik besloot om maar eens te beginnen met een bakkie koffie bij het Panneland en af te wachten of het weer zou verbeteren. Gelukkig ging dat allemaal vrij snel en na één bakkie ging ik op pad naar de plek waar de Keizersmantels gewoonlijk verblijven.


Onderweg kwam ik al allerlei leuke vlinderjaarsoorten tegen, zoals Hooibeestje, Bruin Zandoogje en Koevinkje. Toen kwam ik bij een paar bosjes bramen waarvan ik vermoedde dat dat de juiste plek was. Ik stelde me op en wachtte af. Even schrikken, maar nee: het zijn Gehakkelde Aurelia's. Een exemplaar miste een complete achtervleugel. Ook een Landkaartje liet zich zien, Bont Zandoogje, Groot Dikkopje en Klein Geaderd Witje. Een Struiksprinkhaan zat vlakbij me op Jacobskruiskruid. En toen dwarrelde er ineens een joekel van een oranje vlinder de bramen in: Keizersmantel! Het was een vrouwtje en ik kon snel vier foto's nemen voordat ze weer spoorloos verdween.



Pas zo'n drie kwartier later ontdekte ik wat écht de juiste plek was: een open plekje in het bos, naast het pad, waar een aantal bramenstruiken stonden. Direct zag ik er zowel een man als een vrouw Keizersmantel zitten, die zich prachtig lieten fotograferen en filmen. Voor een YouTubefilmpje zie hier:

Filmpje Keizersmantels

Minstens anderhalf uur genoot ik in mijn eentje van de beide vlinders. Toen begon het weer te betrekken en ging ik terug naar de ingang, want ik had nog een lange terugreis voor de boeg. Op de terugweg nog wel een Kleine Parelmoervlinder en ook een Boomvalk, pas mijn tweede van 2012. Het was een heerlijk tochtje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten