donderdag 4 oktober 2012

02-08-2011: Leuke soort: de Graszanger!


De Graszanger is weliswaar niet zo verschrikkelijk zeldzaam meer in Nederland, maar toch had ik er tot aan vandaag maar een gezien binnen onze landsgrenzen, lang geleden in de Braakman in Zeeuws-Vlaanderen. Die kleine rakkers zitten meestal in Zeeland, bij voorkeur in Zeeuws-Vlaanderen, of op andere plekken die voor een OV-vogelaar niet erg handig zijn. Maar gisteren werd er ineens eentje gemeld aan de rand van Maassluis, nog geen kilometer van station Maassluis-West. Ik hoefde er niet lang over na te denken. Ik stapte vanmorgen op de trein en arriveerde rond half twaalf op de plek. Aanvankelijk stond ik tussen een paar gebouwen tussen twee hekken door te koekeloeren, maar ik hoorde de Graszanger wel meteen enthousiast zingen. Altijd fijn als zo'n vogel meteen meewerkt. Even later vond ik een betere plek, aan de rand van het braakliggende terrein waarin de vogel zich bevond. Na een kwartiertje stilte begon hij ineens weer te zingen. Je kon duidelijk horen dat hij baltsvluchtjes maakte, maar het was verwonderlijk dat hij hoorbaar vlak langs of over me heen vloog zonder dat ik het beestje zag. Het zijn weliswaar erg kleine vogeltjes, maar toch. Even later vond ik 'm echter, ver weg in de top van een struikje. En nog wat later kon ik mooi z'n geluid op film zetten, hoewel ik het vogeltje zelf helaas niet in beeld kreeg. Hier komt -ie, schrik niet van het dronkemansbeeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten