donderdag 4 oktober 2012

02-04-2011: Zomersoortjes ophalen

Er was een prachtige voorjaarsdag voorspeld voor vandaag, met temperaturen tot 24 graden. Een mooie dag om teruggekeerde zomervogels te gaan zoeken. Als eerste fietste ik naar een plasje waar Christiaan me laatst op wees, genaamd Lappenheide bij Acquoy. Het bleek een openbaring: een prachtig stukje natuur, zo dicht bij huis, zo lang niets van geweten. Ik hoorde bij aankomst meteen de eerste Fitis van het jaar zingen (later op de dag nog een stuk of zes elders) en twee Oeverzwaluwen scheerden over mijn hoofd. Twee Kleine Plevieren waren druk aan het baltsen en maar liefst zeven Witgatjes rustten op een eilandje. Verder veel eenden en steltlopers. Een plek om nog vaak naar terug te gaan en – wie weet – om eens een leuke zeldzaamheid te ontdekken. Ik fietste terug naar het fietspad langs de Oude Horn en daar had ik al snel de eerste zingende Zwartkop van het jaar te pakken (later nog een). Een stukje verder, in een ruig stukje riet-en-wilgen, zong de Blauwborst (later nog een bij Everdingen). Dat ging lekker: al vier jaarsoorten in de tas en ik was nog maar net begonnen. Bij de Waaij opnieuw twee zingende Fitissen, twee Witgatten en een Ooievaar. Op de uiterwaarden van Everdingen leek het aanvankelijk rustig te zijn, maar twee Boerenzwaluwen waren meteen al leuk. Even later streek er voor korte tijd een Lepelaar neer, jaarsoort nummer vijf. En een stukje verder richting Everdingen hoorde ik ineens de Rietzanger zingen! Hij bleef verborgen in het riet langs de dijk, maar horen = scoren, en dus zat jaarsoort nummer zes in de tas. Veel Grutto's waren er niet (meer) vandaag, maar ik vond tussen het restant toch nog minimaal een IJslandse.  Ik fietste voor de verandering eens naar de Goilberdingerwaard, omdat daar deze week Zomertalingen waren gezien. Ineens zag ik vanuit mijn ooghoeken een bruine vlek op een schuurdak zitten en… ja hoor, daar zat een Steenuiltje lekker in het zonnetje. Een nieuwe plek voor de Steenuil, want hier had ik 'm nog nooit gezien. En hoe meer Steenuilplekken, hoe beter. Het duurde niet lang voordat ik ook een prachtige man Zomertaling in de kijker had. Zodoende had ik zo'n beetje alles gevonden waarnaar ik vandaag op zoek was. Op de terugweg kwam ik nog een naar noord vliegende Havik tegen. Het was een prachtige lentevogelochtend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten