zondag 26 april 2020

26-04-2020: Ritje naar de uiterwaarden

Houtduif, Leerdam
Vanmorgen, na mijn ochtendtelling op het dakterras en een heerlijk uitgebreid ontbijt, besloten Cilja en ik onze vrijwillige bijna-quarantaine tijdelijk op te heffen en even naar de uiterwaarden van Everdingen te rijden. Daar waren gisteren zes, zeven jaarsoorten voor mij gezien, waaronder veel Dwergmeeuwen, een soort die nog nieuw zou zijn voor mijn regiolijst. De Diefdijk was bezaaid met wielrenners, joggers, fietsers, motorrijders en andere hinderlijke elementen maar we vonden ons een weg ertussendoor en arriveerden uiteindelijk bij de uiterwaarden, waar we eerst op zoek gingen naar een Steenuilenkast in een boomgaard daar, waar de laatste tijd constant een uiltje wordt gezien. Terwijl ik aan het zoeken was, viel mijn oog op de daar al enkele dagen aanwezig Beflijster (een vrouwtje), dat op het gras tussen de bomen foerageerde. Leuk! Uiteindelijk vond ik de kast, maar de uil was helaas niet thuis. Cilja was intussen met ons hondje Chico naar het begin van de plas gelopen, waar de Koekoek riep en de Sprinkaanzanger zong en we genoten van de prachtige bloeiende Meidoorns en al het andere groen. Nog een stukje verder vlogen er vier Zwarte Sterns, drie Huiszwaluwen, een Oeverzwaluw, veel Visdieven en er zong een Kleine Karekiet, een Grasmus; maar geen van de gewenste jaarsoorten kwam in zicht. Ook geen Dwergmeeuw helaas. Toch hebben we even genoten van de lente en een aantal vogels die daarbij horen.
Bewijsplaatje van het vrouwtje Beflijster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten