donderdag 16 april 2020

16-04-2020: Koekoek!

Blauwborst bij het Ravenbosje
Het blijft maar prachtig voorjaarsweer en dat nodigt natuurlijk uit tot fietstochtjes om nieuw gearriveerde voorjaarsvogels in te rekenen. Vanmorgen ging ik maar weer eens op pad, nadat ik in de heel vroege morgen de Zwarte Roodstaart alweer had horen zingen tijdens het uitlaten van ons hondje. Het aantal Fitissen, Blauwborsten en Rietzangers is sinds de laatste keer enorm toegenomen. De stand van de Cetti's Zanger lijkt geëxplodeerd, want je hoort hem tegenwoordig overal langs de Nieuwe Zuiderlingedijk (en elders). Het duurde tot het tweede deel van de dijk totdat ik de eerste jaarsoort vond: een zingende Sprinkhaanrietzanger bij de Dodaarsplek (die het overigens liet afweten vandaag).
Heggenmus, Leerdam
 Aan het eind van de dijk zaten nu twee Nachtegalen te zingen, en nadat ik een klein rondje Heukelum had gedaan reed ik naar het Ravenbosje, waar een Blauwborst zich aardig liet platen en waar een van de Raven zich ook weer liet zien. Op de terugweg fietste ik via de Langedijk langs Fort Asperen, en hier hoorde ik mijn eerste Koekoek van 2020! Dat is altijd weer een fijn moment. Ik fietste nog even langs Lappenheide, waar ik behalve Kluten, Kleine Plevieren, Tureluurs en een Witgat nog twee jaarsoorten vond: een Oeverloper en een Groenpootruiter. Dat telde lekker aan. Naar huis fietsend vloog er ineens een mannetje Mandarijneend over me heen, een ietwat vreemde gewaarwording. En thuis, op trektelpost Dakterras, vloog er nog een verre man Beflijster langs in oostelijke richting. Het was kortom weer een heerlijk vogelochtendje!
Turkse Tortel, Leerdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten